[Eessõna] |
Psüühika- ja käitumishäired: Kliinilised kirjeldused ja diagnostilised juhised |
Originaali pealkiri: The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Clinical description and diagnostic guidelines. World Health Organization, 1992. Tõlkinud: Anu Aluoja, Erik Allikmets, Jüri Liivamägi, Märt Saarma, Veiko Vasar Vastutav toimetaja Veiko Vasar © Maailma Tervishoiuorganisatsioon, 1992 © Tõlge eesti keelde, Tartu Ülikooli psühhiaatriakliinik, 1993
|
Eessõna Sissejuhatus Märkused RHK-10 psüühika- ja käitumishäirete klassifikatsiooni mõne kategooria kohta Diagnostiliste kategooriate nimekiri Kliinilised kirjeldused ja diagnostilised juhised - Orgaanilised - k.a. sümptomaatilised - psüühikahäired F00-F09 - Psühhoaktiivsete ainete tarvitamisest tingitud psüühika- ja käitumishäired F10-F19 - Skisofreenia, skisotüüpsed ja luululised häired F20-F29 - Meeleoluhäired F30-F39 - Neurootilised, stressiga seotud ja somatoformsed häired F40-F49 - Füsioloogiliste funktsioonide häirete ja füüsiliste e. somaatiliste teguritega seotud käitumissündroomid F50-F59 - Täiskasvanu isiksus- ja käitumishäired F60-F69 - Vaimne alaareng F70-F79 - Psühholoogilise arengu häired e. psüühilise arengu spetsiifilised häired F80-F89 - Tavaliselt lapseeas alanud käitumis- ja tundeeluhäired F90-F98 RHK-10-s klassifitseeritud muud seisundid, mis seostuvad sageli käitumis- ja psüühikahäiretega Indeks |
Eessõna1960.
aastate alguses alustati MTO vaimse tervise programmi raames intensiivset tööd
parandamaks psüühikahäirete diagnoosimist ja klassifitseerimist. Sel ajal korraldas MTO
rea koosolekuid saamaks ülevaadet olemasolevatest teadmistest, kaasates sellesse
programmi mitme eriala esindajaid ja psühhiaatriakoolkondi kõigist maailma osadest.
Algatati ja juhiti uurimistööd klassifikatsiooni kriteeriumide ja diagnooside
usaldusväärsuse alal ning loodi videointervjuude hindamise menetlusi ja teisi kasulikke
uurimismeetodeid. Ulatuslike arutelude tulemusena tehti klassifikatsiooni parandamiseks
hulk ettepanekuid, mida kasutati RHK 8. redaktsiooni ettevalmistamisel. Töötati välja
glossaarium RHK iga psüühikahäire kategooria iseloomustamiseks. Programmi üheks
tulemuseks oli samuti isikute ja keskuste võrgu loomine psühhiaatrilise
klassifikatsiooni edasiseks parandamiseks.
1970. aastatel
kasvas huvi ülemaailmselt kasutatava klassifikatsiooni vastu. Rahvusvaheliste kontaktide
laienemine, rahvusvahelised koostööprogrammid ja uute ravimeetodite kasutuselevõtmine
soodustasid seda protsessi. Rahvuslike psühhiaatriaorganisatsioonide ettevõtmised
stimuleerisid spetsiifiliste diagnostiliste kriteeriumide loomist, et parandada
diagnostilist usaldusväärsust. Eriliselt tõusis esile Ameerika Psühhiaatria
Assotsiatsioon oma "Diagnostilise ja statistilise käsiraamatu" kolmanda
versiooni kehtestamisega, viies sellessse klassifikatsioonisüsteemi operatsionaalsed
kriteeriumid.
1978 aastal
lülitus MTO USA-s korraldatavasse pikaajalisse koostööprogrammi Alcohol, Drug Abuse
and Mental Health Administration (ADAMHA), et arendada psüühikahäirete, alkoholi ja
psühhoaktiivsete ainete kasutamisega seotud probleemide klassifitseerimist (3).
Organiseeriti seeria töökoosolekuid eri psühhiaatriatraditsioonidest ja kultuuridest
pärit ekspertidega, anti ülevaade teadmiste seisust ning planeeriti edasisi
uurimistöid. 1982. a. korraldati Taanis Kopenhaagenis suur rahvusvaheline
klassifikatsiooni- ja diagnoosialane konverents. Seal vaadati üle tehtud soovitused ning
koostati uurimistööde plaan ja juhised edasiseks tegevuseks (4). Kopenhaageni
konverentsi soovituste kohaselt tehti ulatuslikke teaduslikke uurimistöid. Ühel nendest,
mis haaras 17 riigi uurimiskeskusi, oli eesmärgiks arendada rahvusvaheline diagnostiline
intervjuusüsteem (Composite International Diagnostic Interview), mis oleks sobiv
vahend psüühikahäirete epidemioloogilisteks uuringuteks eri maade erinevates
populatsioonirühmades (5). Teine suurem projekt keskendus klinitsistidele sobiva
hindamisvahendi arendamisele (Schedules for Clinical Assessment in Neuropsychiatry)
(6). Samuti alustati uurimisvahendi loomisega isiksushäirete uurimiseks mitmel maal (the
International Personality Disorder Examination).
Peale eelneva
valmistati või on valmimas mitu leksikoni mõistete täpseks defineerimiseks (8). Töö
nende projektide kallal ja RHK-10 psüühikahäirete defineerimisel on olnud vastastikku
rikastav. Diagnostiliste kriteeriumide viimine psüühikahäirete uurimisvahendite
diagnostilistesse algoritmidesse oli kasulik eemaldamaks neist vastuolulisusi,
kahemõttelisust ja vastastikuseid kattumisi. RHK-10 läbitöötamine aitas omalt poolt
parandada diagnostilisi uurimisvahendeid. Lõpptulemuseks oli RHK-10 kriteeriumide selge
süsteem ja diagnostilised uurimisvahendid, mis võimaldavad saada vajalikku
informatsiooni häirete klassifitseerimiseks vastavalt RHK-10 V (F) peatükis esitatud
kriteeriumidele.
Kopenhaageni
konverents soovitas ka, et töödes, mis kirjeldavad RHK-10 aluseid, oleksid esindatud
erisuguste psühhiaatriliste traditsioonide vaated. Selle tulemuseks oli mitu olulist
publikatsiooni tänapäeva psühhiaatrilise klassifikatsiooni alustest (10).
Töö
"Kliinilised kirjeldused ja diagnostilised juhised" ettevalmistamine ja
avaldamine on mitme inimese pikaajalise jõupingutuse tulemus. Töö käigus koostati mitu
eelversiooni, millest igale eelnes laiaulatuslik konsulteerimine rahvuslike ja
rahvusvaheliste psühhiaatriaühingute ekspertide ja üksikuurijatega. 1987. a. versioon
oli nende uuringute aluseks, mis viidi läbi umbes 40 riigis ja mis oli kõigi aegade
suuremaid uurimisprojekte psühhiaatrilise diagnostika parandamiseks (11, 12). Selle töö
resultaate on kasutatud diagnostiliste juhiste lõplikul määramisel.
Käesolev
käsiraamat on esimene RHK-10 V peatükki käsitlevate väljaannete seeriast. Ülejäänud
käsitlused sisaldavad diagnostilisi kriteeriume teadustöötajatele, lihtsustatud
versiooni üldmeditsiinis kasutamiseks, mitmeteljelist süsteemi ja võrdlevaid materjale
RHK-10-s, RHK-9-s ja RHK-8-s esitatud mõistete kohta.
Selle väljaande
kasutamise juhised on esitatud sissejuhatuses, millele järgnevad märkused
klassifikatsiooni kasutamisel kõige sagedamini esile kerkivate probleemide kohta. Kõik
peamised psühhiaatria koolkonnad on esindatud, mis annab sellele tööle unikaalse
rahvusvahelise iseloomu. Klassifikatsiooni ja diagnostiliste juhiste kasutamist on
katsetatud paljudes keeltes; loodetakse, et tõlkimisel tehtud pingutused on aidanud
parandada tekstide selgust, lihtsust ja loogilist struktuuri nii inglise kui ka teistes
keeltes.
Klassifikatsioon
on maailma käsitlemise viis mingil ajahetkel. Ei ole kahtlust, et teaduslik progress ja
arenev kogemus teeb vajalikuks revideerida ja muuta diagnostilisi juhiseid. Ma loodan, et
sellised vajalikud parandused toimuvad samalaadse hoolika ja loomingulise rahvusvahelise
koostöö raames, nii nagu see toimus selle teksti ettevalmistamisel.
Norman Sartorius,
Maailma Tervishoiuorganisatsiooni Vaimse Tervise Osakonna direktor Kirjandus 1. Kramer, M. et al. The ICD-9 classification of mental disorders: a review of its developments and contents. Acta psychiatrica Scandinavica, 59: 241-262 (1979). 2. Sartorius, N. Classification: an international perspective. Psychiatric annals, 6: 22-35 (1976). 3. Jablensky, A. et al. Diagnosis and classification of mental disorders and alcohol- and drug-related problems: a research agenda for the 1980s. Psychological medicine, 13: 907-921 (1983). 4. Mental disorders, alcohol- and drug-related problems: international perspectives on their diagnosis and classification. Amsterdam, Excerpta Medica, 1985 (International Congress Series, No. 669). 5. Robins, L. et al. The composite international diagnostic interview. Archives of general psychiatry, 45: 1069-1077 (1989). 6. Wing, J.K. et al. SCAN: schedules for clinical assessment in neuropsychiatry. Archives of general psychiatry, 47: 589-593 (1990). 7. Loranger, A.W. et al. The WHO/ADAMHA international pilot study of personality disorders: background and purpose. Journal of personality disorders, 5(3): 296-306 (1991). 8. Lexicon of psychiatric and mental health terms. Vol. 1. Geneva, World Health Organization, 1989. 9. International Classification of Diseases and Related Health Problems. Tenth Revision. Vol. 1: Tabular list. Vol. 2: Instruction Manual. Vol. 3: Index. Geneva, World Health Organization, 1992. 10. Sartorius, N. et al. (ed.) Sources and traditions in classification in psychiatry. Toronto, Hogrefe and Huber, 1990. 11. Sartorius, N. et al. (ed.) Psychiatric classification in an international perspective. British journal of psychiatry, 152 (Suppl. 1) (1988). 12. Sartorius, N.
et al. Progress towards achieving a common language in psychiatry: results from the field
trials of the clinical guidelines accompanying the WHO Classification of Mental and
Behavioural Disorders in ICD-10. Archives of general psychiatry (in press). |