JUHTUMIKORRALDUS:
MÕISTE, AJALUGU, MUDELID, TULEMUSLIKKUS JA RAKENDAMINE ÕENDUSPRAKTIKAS Reet Tohvre |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
I
SISSEJUHATUS Juhtumikorraldus kui tervishoiuteenuse osutamise meetod on leidnud laialdast kasutamist kogu maailmas. Seda meetodit on võimalik kasutada haiglates, ambulatoorse ravi üksustes, pikaraviasutustes ja esmatasandi tervishoius. Juhtumikorraldust peetakse innovatiivseks strateegiaks, mis aitab kaasa kvaliteedi ja ökonoomse hoolduse ühendamisele (Holloway, Carson 2001). Juhtumi korraldamise kontseptsioon sai alguse kutsealase rehabilitatsiooni, rahvatervise ja sotsiaaltöö alaste teadmiste alustest. Tugeva tõuke juhtumikorralduse arengusse USA-s andis 1970-ndail aastail ka üha kallinev tervishoiuteenus ja üleminek kindlustusmeditsiinile, kus kindlustusfirmad olid huvitatud sellest, et haiglad suudaksid inimestele pakkuda kvaliteetset abi vähema haiglasviibimise ajaga ning piiratud ressursside tingimustes. Otsiti võimalusi patsiendi kiiremaks suunamiseks institutsionaalsemast ja seega kallimast etapist võimalikult kodukesksesse keskkonda, kus hooldus on kulusäästlikum (Chan, Mackenzie 2000). Esialgu osutus juhtumikorraldus ainult pakutavate
teenuste koordineerimist, hiljem lisandusid ka kriisisekkumised, kliiniline töö ja
rehabilitatsioon (Anthony jt. 1998, Bjorkmann 2000). Juhtumikorraldust kui meetodit pidasid algul oma töövaldkonnaks eelkõige sotsiaaltöötajad, kuid paljudes haiglates on juhtumikorralduse meetod kasutusel õendusabis (Yoder-Wise 1999). Käesoleva ülevaate eesmärgiks on kirjeldada juhtumikorralduse meetodit, juhtumikorralduse ajalugu, erinevaid mudeleid, tulemuslikkust ning juhtumikorraldust õenduspraktikas: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
II
JUHTUMIKORRALDUSE MÕISTE Juhtumikorraldusel
kui meetodil on palju erinevaid definitsioone, kuna on tüpologiseeritud vähemal 12
erinevat dimensiooni, millega saab juhtumikorraldust iseloomustada (Tornicroft 1993 jne). |
|||||||||||||||||
Juhtumikorraldus
kui protsess Minahani (1987) järgi Minahani
(1987) järgi on juhtumikorraldusel kui protsessil neli põhifunktsiooni: |
|||||||||||||||||
Joonisel 1 on
kujutatud juhtumikorralduse protsessi kui toimingute tsüklit, mille käigus püütakse
eesmärgipärase tegevusega kliendi probleeme lahendada. See koosneb alljärgnevatest elementidest: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
III JUHTUMIKORRALDUSE AJALUGU | |||||||||||||||||
Juhtumikorralduse
teke ja areng USA-s Juhtumikorralduse mõiste ja kontseptsioon tuleneb USA-st, kus 1970-ndail hakati lahendusi otsima probleemidele, mis tulenesid tervishoiusüsteemi killustumisest. Juhtumikorralduse kontseptsioon ei olnud 1970-ndail päris uus. Peale II maailmasõda prooviti USA-s korraldada psühhiaatriliste patsientide ravi nii, et oleks tagatud ravi järjepidevus. 1960-ndail kasutati mõistet "juhtumikorraldus" USA-s teeninduse koordineerimist kavandavas valitsusprogrammis (Johnson, Proffit 1995). Intagliata (1982) nimetab juhtumikorraldust fragmenteeritud teenindussfääri deinstitutsionaliseerimiseks, mis tekkis reaktsioonina süsteemi puudustele, eriti teenuste kesistele kasutamisvõimalustele ja kättesaamatusele. Juhtumikorralduse arengus on oluline osa ka USA pikaajalistel sotsiaaltöö kogemustel (Rothman 1991). 1970-ndail levis juhtumikorralduse kontseptsioon sotsiaalhoolekandesüsteemis (Giuliano, Poirier 1991). Juhtumikorraldusel on tugevad paralleelid koordineeriva sotsiaaltöö teooriatega-mõlemad keskenduvad ressursi arendamisele, vahendades inimest süsteemile ja tehes süsteeme kättesaadavamaks neid kliendi vajadustele paremini kohaldades (Minahan 1987). Kuna juhtumikorralduse juurutamisel on oma roll ka kindlustuskompaniidel, kes toetasid juhtumikorralduse arendamist, et hoida kokku kulusid üha kallinevalt meditsiiniabilt, vähendada haiglaravi kestvust ja samas tagada patsientidele kvaliteetne abi, siis alguses nimetasid mõned juhtumikorralduse kriitikud seda ka irooniliselt "manageeritud meditsiiniabiks" (Rhode 1997). Käesoleval ajal on mõiste koordineeritud abi (managed care) väga levinud tervishoiujuhtimise alases kirjanduses ning selle mõiste tähendus on tunduvalt laiem. Mõisted juhtumikorraldus (case management) ja koordineeritud meditsiiniabi (managed care) ei ole sünonüümid (Haber jt.1997). Koordineeritud abi mudel tagab patsiendikeskse tervishoiuteenuse kättesaadavuse vajajatele ja integreerib omavahel erinevad tervishoiuteenuse osutajad, abivajajad, hoolekandesüsteemid ja finantssüsteemid (Connors 1996). Kuigi algselt levis juhtumikorraldus psühhiaatriliste patsientide teenindamises, on käesolevaks ajaks selle meetodi kasutamine levinud ka krooniliste häiretega(südamehaigused, vähk, diabeet, lastehaigused, jne.) patsientide abistamisse. Sobivaks peetakse juhtumikorralduse meetodi rakendamist ka haiglate erakorralise meditsiini- ja vastuvõtuosakondades (Schroeder 2000). |
|||||||||||||||||
Juhtumikorralduse
areng Euroopas Inglismaal alustati "hooldusprogrammi meetodi" (Care programme approach) juurutamist 1991-ndal aastal, et tagada vaimsete probleemidega inimestele nende vajadustele vastav abi (Lockwood 1999; Holloway 2001 jne), Bergeni andmetel algas juhtumikorralduse juurutamine Inglismaal alates 1989-ndast aastast, mil tervishoiuosakond kohustas tervishoiuasutusi võtma juhtumikorralduse meetodi kõrgekvaliteedilise abi nurgakiviks (Bergen 1992), et tagada adekvaatne ja järjepidev abi. Rootsis alustati 1995-ndal pilootprojekt juhtumikorraldus juurutamiseks, mis finantseeriti sotsiaal-ja tervishoiuministeeriumi poolt, 10 eri Rootsi piirkonnas (Bjorkman 2001). Saksamaal, Skandinaaviamaades, Prantsusmaal on tervishoiu korraldamises levinud koordineeritud abi põhimõtted (Young, Ferrari 1998). Millise tee valivad tervishoiu reformimise teel olevad Ida-Euroopa maad (Eesti, Läti, Leedu, Poola), on nendes riikides jätkuvalt arutelude objektiks (Erdmann, Wilson 2001). |
|||||||||||||||||
Juhtumikorralduse
arenguetapid 30 aastat, mil juhtumikorraldus on tervishoiu-ja sotsiaalhoolekandesüsteemis kasutusel olnud, jagab Burns 3 etappi (Burns, Perkins 2000): |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
IV
JUHTUMIKORRALDAJA VÄLJAÕPE JA FUNKTSIOONID Juhtumikorraldaja väljaõpe varieerub alates diplomiõppest kuni doktorikraadiga juhtumikorraldajani. Kõik sõltub sellest, mida vastavas kontekstis juhtumikorraldajalt oodatakse. Osades süsteemides rakendatakse bakalaureusekraadiga töötajaid, kellel on töökogemus patsientidega või kui puudub töökogemus, nõutakse magistrikraadi. Enamus programme siiski nõuab bakalaureuse kraadi (Minahan1987). Probleemseks on aga osutunud olukorrad, kus puudub juhtumikorraldajatele supervisioon ja teised töötajad ei väärtusta juhtumikorraldaja tööd. Magistrikraadiga juhtumikorraldajatel on oht kergemini läbi põleda, kui nad peavad täitma nö.mitteprestiizeid ülesandeid, nagu näiteks sõidutama klienti, käima temaga poes jne. (Minahan 1987) Ameerika Õdede Assotsiatsioon soovitab minimaalseks hariduslikuks taustaks bakalaureusekraadi koos 3 aastase kliinilise kogemusega. Osad asutused eelistavad magistrikraadiga kliinilisi õendusala spetsialiste, kes on saanud spetsiaalse ettevalmistuse tööks erinevate populatsioonidega (Yoder-Wise 1999). Juhtumikorraldaja ei peaks juhtima teisi töötajaid, tema töökohustused on piiritletud. Juhtumikorraldaja ülesanded sõltuvad sihtgrupi iseloomust, ümbritsevast keskkonnast tulenevatest piirangutest ja võimalustest (sealhulgas tervishoiu- ja sotsiaalhoolekandesüsteemist), juhtumi raskusest ja ulatusest ning ka juhtumikorraldaja palkajast (Yoder-Wise 1999) Inglismaal on juhtumikorraldajad enamasti ambulatoorses tervishoiuvõrgus töötavad psühhiaatriaõed (Walsh 2001). Oma töös rakendab juhtumikorraldaja (Minahan 1987; Haber 1992 jt.): |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Sageli peab juhtumikorraldaja täitma ka probleemi lahendaja rolli ning tagama kliendile kohase, järjepideva ja koordineeritud teenuse, sõltumata teenust pakkuvate süsteemide puudustest. Juhtumikorraldaja peab suutma vajadusel pakkuda ka kriisisekkumist. Selliste juhtudel ei pea juhtumikorraldaja olema ise terapeudi rollis, kuid ta peab pakkuma personaalset toetust ja abi, et klient oskas või saaks kriisisekkumist pakkuva spetsialisti juurde minna. Selline olukord nõuab muidugi, et juhtumikorraldaja teenused on kättesaadavad ööpäevaringselt (Minahan 1987). | |||||||||||||||||
V ERINEVAD
JUHTUMIKORRALDUSE MUDELID Juhtumikorralduse mudelite mitmekesisus on selgelt väljendunud. Mueser (1998) ja Bjorkman (2001) on juhtumikorralduse erinevad mudelid jaganud kolme laiemasse gruppi: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VI
JUHTUMIKORRALDUSE TULEMUSLIKKUST KÄSITLEVAD UURIMISTÖÖD Juhtumikorralduse kohta läbiviidud uurimistööde tulemusi on kirjanduses arvukalt avaldatud. Varasematel aastatel on enamus neist olnud kirjeldavad, vaadeldes erinevate juhtumikorraldamisprogrammide tunnusjooni ja meetodeid. Esimesed uuringud kirjeldasid juhtumikorraldajate karakteristikuid, meetodeid ja ideaalsete juhtude arvu ning individuaalse juhtumikorralduse eeliseid meeskondliku juhtumikorralduse ees (Anthony,Cohen, Farkas 1998). Tyrer (1998) on kritiseerinud juhtumikorralduse meetodi uurijaid liigse keskendumise tõttu bürokraatlikele andmetele, nagu juhtude arv, programmilised näitajad ja finantsilised tulemused. See takistab tervishoiuteenuste osutajaid keskendumast raskematele vaidlusküsimustele nagu millest tuleneb juhtumikorralduse meekonna töö kvaliteet, mis võimaldaks meeskonnal olla efektiivne ja tulemuslik piiratud ressursside tingimustes jne. Chan ja kolleegid (2000) järeldavad, et uuringud keskenduvad ainult tulemustele ning juhtumikorraldust kui protsessi (juhtumikorraldaja roll ja ülesanded) on uuritud märksa harvem. Lamb (1992) Chani vahendusel (2000), on väitnud, et palju jõudu on kulutatud saavutatud tulemuste dokumenteerimiseks, samas on väga vähe informatsiooni kogutud protsessi, hooldusvajaduste ja tegevuste kohta. Rohkem on analüüsitud juhtumikorralduse majanduslikku efektiivsust võrreldes rutiinse hooldusega. Mackenzie (1997) soovitab identifitseerida juhtumikorralduse spetsiifilised rollid ja funktsioonid, uurida neid ning seeläbi edasi arendada juhtumikorraldust kui protsessi ning parandada ja täiustada juhtumikorraldajate väljaõpet. Burnsi ja Perkinsi (2000) arvates on jätkuvalt küsimuseks juhtumikorralduse kohta tehtavates uurimistöödes nende tulemuste relevantsus (tähtsus, olulisus), kuna uurimuste läbiviimisel ei arvestata piisavalt juhtumikorralduse multidistsiplinaarsust. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VII JUHTUMIKORRALDUS ÕENDUSPRAKTIKAS | |||||||||||||||||
Juhtumikorraldus
on strateegia õendustegevuseks, et koordineerida omavahel kvaliteet, teenuse
kättesaadavus ja maksumus (Yoder-Wise1999 ). 1986-ndal töötati välja juhtumikorraldus õenduses (Nursing case management) Uus-Inglismaa keskhaiglas Bostonis (Zander 1988). Juhtumikorralduse programmid, mis tollal USA-s haiglates õendusabis juurutati, baseerusid Zanderi poolt väljatöötatud mudelil. Eesmärgiks oli saavutada parim võimalik õendushooldus madalaima hinnaga. Zanderi programm sisaldas: 1) detailset finantsanalüüsi iga haigusjuhtumi piires; 2) eristust 75%-st tüüpjuhtudest, mil oli sarnane ravi-ja tegutsemisskeem; 3) plaani, kuidas toimida atüüpiliste juhtude korral; 4) plaani programmi edukuse hindamiseks. Programmi
edu mõõtarvud baseerusid faktilistel tulemustel, tulemuste auditil ja patsientide ja
õdede rahulolul (Johnson, Profit 1995). |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VIII
ARUTELU Juhtumikorraldust peetakse innovatiivseks strateegiaks tervishoius, mis aitab kaasa kvaliteetse ja ökonoomse abi ühendamisele. Juhtumikorraldus kui meetod peab kindlustama patsiendi kõigi vajalike teenustega õigeaegselt ja talle vajalikul viisil. Võrreldes kindlapiirilist teenust osutavate meetoditega on see uudne lähenemine, mis suunab patsiendi mitmete erinevate teenusepakkujate juurde. Kirjanduse puhul võib väita, et pole selget kokkulepet, kuidas defineerida juhtumikorraldust. Osad autorid näevad juhtumikorraldust kui teenuste/teeninduse kooskõlastamist ja vahendamist, osade arvates on juhtumikorraldus kogu hoolduse/abi planeerimine ja korraldamine. Juhtumikorralduse definitsioonide vastuolulisuse ja mudelite arvukuse mõistmiseks on oluline jälgida juhtumikorralduse arengut ajaloolises perspektiivis. Võib oletada, et juhtumikorralduse selge ja üheselt mõistetava definitsiooni puudumise põhjuseks on see, et juhtumikorralduse praktiline tegevus levis kiiresti vähese aja jooksul, kuna oli tugev surve juurutada uusi meetodeid, et saavutada kvaliteetne ravi ja samal ajal kulusid kokku hoida. Samuti mõistetakse ja defineeritakse juhtumikorraldust erinevalt eri maades, kuna kultuuriline taust ja tervishoiupoliitika on erinev. Seetõttu peeti alguses osade autorite poolt sünonüümideks juhtumikorraldust (case management) ja koordineeritud hooldust( managed care). Käesolevaks ajaks on need nähtused selgelt eristunud, hoolimata sellest, et nii juhtumikorralduses kui ka koordineeritud hoolduse mudelites on palju sarnaseid elemente. Juhtumikorralduse kontseptsioon sai alguse rahvatervise, sotsiaaltöö ja kutsealase rehabilitatsiooni alaste teadmiste alustest ning omab tugevaid paralleele koordineeriva sotsiaaltöö teooriatega. Koordineeriv sotsiaaltöö keskendub ressursi arendamisele, vahendades inimest süsteemile ja tehes süsteeme kättesaadavamaks, neid kliendi vajadustele paremini kohandades. Tervishoiusüsteemis võimaldab juhtumikorraldus tagada kvaliteetset hooldust, et parandada ravitulemust, vähendada ravi pikkust (sh haiglas viibimise aega) ja kasutada efektiivselt erinevaid teenuseid. Patsiendid ja nende pered saavad abi järjepidevalt ja reguleeritult. Koordineeritud hoolduse meetodis on paralleelid administreerimise ja juhtimisteooriatega. Koordineeritud hoolduses tegevused on formaliseeritud, st nii töö, tegevused kui ka käitumine on reguleeritud dokumentide ja eeskirjadega. Formaliseerimisega püütakse muuta töötajate tegevus sarnaseks ja teatud nõudmistele vastavaks ning vähendada omavolilist tegutsemist. Samuti on selle eesmärk kontrolli tagamine ja normatiivide väljatöötamine, millega tegevusi, tulemusi ja oskusi võrrelda. Normatiivid ehk tulemuse standardid võimaldavad hinnata, kas tegevusprotsessi produkt rahuldab esitatavaid nõudeid. Tegutsemisjuhised on olulised nii kommunikatsioonivahenditena kui ka administratiivse abivahendina. Nende põhjal saab hinnata, milline on osakonna ravikvaliteet, samuti on oluline see, et tegutsemisjuhist saab kasutada dokumendina selle kohta, et patsiendile osutatav ravi vastab standardile. Neid saab kasutada ka õe ja patsiendi vahelise töövahendina, et tagada patsiendi parem informeeritus ja kaasamine raviprotsessi. Ei ole ühest seisukohta, millise elukutse esindajad on sobivaimad töötama juhtumikorraldajatena. Uurimusi juhtumikorraldaja põhihariduse kohalt napib. Sagedamini soovitatakse õenduse, sotsiaaltöö, psühholoogia ja kutsealase rehabilitatsiooni alast väljaõpet/haridust. Võib väita, et kindlasti vajab iga juhtumikorraldaja lisaks täiendavaid teadmisi, kuna juhtumikorraldaja roll näiteks õele on pigem uus roll ja tunduvalt laiem. Õed, kes asuvad tööle juhtumikorraldajatena, vajavad kindlasti süvendatumalt õpet nõustamise ja erinevate psühhoteraapiate läbiviimise kohta. Erinevad juhtumikorralduse mudelid peegeldavad erinevaid väärtusi ja ülesandeid, mida kõike juhtumikorralduse meetodi rakendamisega saavutama peaks. Mõnes juhtumikorralduse mudelis (näiteks intensiivne juhtumikorraldus), tähtsustub juhtumikorraldaja, samal ajal osades mudelites (näiteks kliiniline juhtumikorraldus) on väga oluline element tegutsemisjuhised (critical pathway). Kirjandusest selgus, et õenduspraktikas klassifitseeriti juhtumikorralduse mudeleid selle järgi, kus mudelit rakendatakse- kas haiglavõrgus või väljaspool haiglat, ehk siis kogukonnas. Selle klassifikatsiooni alused ja põhimõtted vajaksid edasist uurimist, et täpsustada, millise meetodiga, kas juhtumikorralduse või koordineeritud hooldusega, on tegemist. Sõltumata sellest, millist mudelit kasutatakse, sobib juhtumikorraldus kui meetod juhtudel kui püütakse: * kindlustada teenuse järjepidev jätkumine ajas; * kindlustada, et teenused vastavad kliendi kõigile muutuvatele vajadustele kogu protsessi vältel; * aidata ületada takistusi teenusele juurdepääsu osas, mis tekivad tulenevalt teenuse kriteeriumidest, regulatsioonist ja tervishoiupoliitikast; * tagada, et teenused vastaksid kliendi vajadustele, oleksid piisavad, õigeaegsed ja ei kopeeriks üksteist asjatult. Juhtumikorralduse üldeesmärgid on kõigi mudelite puhul sarnased: * parandada patsiendi/kliendi abistamise kvaliteeti; * vähendada kulutusi, kaasates protsessi patsiendi jõuvarud ja püüdes neid suurendada ja omaosalust toetada ning kaasates tegevusse patsiendi pere, et lühendada haiglasviibimist; * tõsta patsientide ja nende pereliikmete rahulolu * tõsta meditsiinitöötajate rahulolu ja soodustada meditsiinitöötajate professionaalset arengut läbi multidistsiplinaarse meeskonnatöö. Võib arvata, et mudelite paljusus on üks põhjusi, miks juhtumikorraldus on tervishoius laialdaselt levinud. Tänu mudelite paljususele on igal tervishoiuorganisatsioonil võimalik valida talle sobiv mudel või kohandada mudelit vastavalt oma organisatsiooni eesmärkidele. Juhtumikorralduse meetodi tulemuslikkuse kohta on tehtud arvukalt uurimistöid. Kirjanduses avaldatud uurimistööde tulemused samade mudelite kohta eri maades on olnud vastuolulised. Kolmes juhtumikorralduse lõpptulemuste uurimuses, mida erinevad autorid oma ülevaateartiklites peavad silmapaistvateks, on tõestatud ACT ja kliinilise juhtumikorralduse efektiivsus võrreldes standardraviga kolmes valdkonnas: teenuse maksumus, perekonna vastutus ja osalus haige pereliikme hoolduses ning perekonna rahulolu. Samuti leiti, et võrreldes standardraviga, oli nii ACT kui ka kliinilise juhtumikorralduse rakendamisel, lühem haiglas viibimine. Võrdselt tulemuslikud olid mõlemad mudelid sümptomite alandamises, vähemates visiitide arvus raviasutusse, ravikatkestuste arvus, sotsiaalse funktsioneerimise parandamises ja klientide rahulolu tõusus. Juhtumikorralduse uuringuid õendustöös on kõige arvukamalt tehtud finants- ja kliiniliste tulemuste kohta. Tulemused on valdavalt olnud positiivsed ning näidanud juhtumikorralduse efektiivsust, kuid mitmed ülevaateartiklite autorid on pidanud tulemusi küsitavateks, kuna kriteeriumid, mille alusel uurimistööd läbi viidi, pole piisavalt teaduslikult põhjendatud. Samuti jääb selgusetuks ja vajab edasist uurimist, milliste juhtumikorralduse mudelite kohta osad uurimistööd juhtumikorralduse rakendamise kohta õenduspraktikas tehtud olid. Võib oletada, et paljudel juhtudel uuriti pigem koordineeritud hooldust ja selle tulemuslikkust. Juhtumikorralduse eesmärgid peegelduvad ka õenduse eesmärkides, seetõttu on juhtumikorralduse meetodeid õenduspraktikas rakendatud. Ehkki esimesed juhtumikorralduse mudelid, mis õenduspraktikas rakendati, olid juurutatud ennekõike selleks, et hoida kokku kulusid ja tõsta ökonoomsust, ei saa jätta märkimata, et iga mudeli puhul oli väga tähtsal kohal ka teenuse kvaliteet ja nii patsientide kui ka õdede rahulolu. Kirjanduse põhjal selgus, et erinevatest juhtumikorralduse mudelitest prevaleerus õendusabis just tugevate külgede mudel. Patsiendi ressurssidele toetumine on õenduses väga oluline ja selle eesmärk on patsiendi tervishoiusektorist sõltumatuks muutmine ja tema ressursside otstarbekas kasutamine. Õenduses vaadeldakse ressursse seoses tervise-ja õendushoolduse eesmärgiga. Praktiline õendustegevus lähtub õendusprotsessist, mis koosneb vajaduste määratlemisest, tegevuste planeerimisest, plaanitu teokstegemisest ning tulemuste hindamisest ning võtab arvesse inimese vaimseid, füüsilisi ja sotsiaalseid aspekte. Juhtumikorraldus kui protsess koosneb ressursside hindamisest, tegevuste planeerimisest, tegevuste sidustamisest, ning tagasisidest ja järelvalvest. Juhtumikorralduse protsessi ja õendusprotsessi omavahelised seosed ja erinevused vajaksid edasist uurimist. See võimaldaks valida sobivaima juhtumikorralduse mudeli õenduspraktikasse rakendamiseks, kuna juhtumikorralduse kontseptsioonis on oluline rõhuasetus tegevuste ökonoomsusel, õenduses sellele otseselt ei rõhuta. Samas võib väita, et õendustegevus ei eksisteeri väljaspool reaalset olukorda ehk majanduslikke võimalusi. Nii või teisiti on tervishoiusüsteemid silmitsi väljakutsetega rahuldada kahte näiliselt vastuolulist nõudmist- poliitiline nõudmine tagada kõigile kodanikele kõrgekvaliteediline hooldus ning teiselt poolt vajadus hoida kulusid sellisel tasemel, mida maksumaksjad katta suudavad. Igal juhul on juhtumikorraldus individualiseeritud, see tähendab, ennekõike lähtub kliendist ja tema vajadustest ning samal ajal püüab tagada hoolduse kuluefektiivsust, tulemuslikkust ja kvaliteeti. |
|||||||||||||||||
IX
JÄRELDUSED 1) Juhtumikorraldus on patsiendi/kliendi hoolduse tagamise süsteem, mis püüab tagada teenuse kättesaadavuse, kvaliteedi, ökonoomsuse ja järjepidevuse läbi multiprofessionaalse meeskonnatöö, kaasates protsessi aktiivselt osalema ka patsiendi ja tema perekonna. 2) Juhtumikorraldus on oma ajaloolises arengus läbinud erinevad etapid ning käesolevaks ajaks on juhtumikorraldus oma paljudes erivormides kujunenud arvestatavaks meetodiks tervishoiuteenuse osutamisel. 3) Ei ole ühtseid nõudeid juhtumikorraldaja väljaõppe osas. Juhtumikorraldajale töös vajalikud elementaarsed oskused on eesmärkide seadmine, probleemi lahendamine, kriisisekkumine ja kliendi õiguste eest seismine. 4) Juhtumikorralduse mudelite mitmekesisus on selgelt väljendunud. On klassifitseeritud 3 laiemat gruppi juhtumikorralduse mudeleid: teenuse vahendamise mudelid, rehabilitatsioonile orienteeritud mudelid ja intensiivsed- komplekssed juhtumikorralduse mudelid. 5) Juhtumikorralduse tulemuslikkus võrreldes standardraviga on tõestatud kolmes valdkonnas: teenuse maksumus, perekonna vastutus ja perekonna rahulolu. 6) Juhtumikorralduse meetodi rakendamine õenduspraktikas on üks võimalustest säilitada ja osutada patsiendikeskset ja kvaliteetset õendusabi oludes, kus kulusid optimeeritakse. Õenduspraktikas on kirjeldatud kolme juhtumikorralduse mudelit: haiglapõhine mudel, haiglast-koju mudel ja kogukonnamudel. |
|||||||||||||||||
X KASUTATUD KIRJANDUS Anthony,W, Cohen,M;Farkas,M. 1998 Psühhiaatriline rehabilitatsioon, Tallinn, lk 175-180 Bergen,A (1992) Case management in community care:concepts, practices and implications for nursing. Journal of Advanced Nursing 175, 1106-1113 Bergen, A, While,A.(2000)A case for case studies:exploring the use of case study design in community nursing research. Journal of Advanced Nursing,.31. Bjorkmann,T;Hansson,L (2000) What do case managers do? An investigation of case manager interventions and their relationship to client outcome. Soc Psychiatry, Psychiatr.Epidemiol. 35; 43-50 Bjorkmann,T,Hansson,L (2001) Client satisfication with case management: A study of 10 pilot services in Sweden. Journal of Menthal Health,April 2001,10. Boyd, M.A; Nihart, M.A.1998 Psychiatric Nursing: contemporary practice. Lippincott-Raven, Philadelphia, USA; 346-357 Brun, C; Rapp,R. (2001) Strenghts-Based case Management: Individuals`Perspectives on Strenghts and the Case Manager Relationship. Social Work,.46 Burns, T; Creed,F; Fahy,T; Thompson,S; Tyrer,P;White,I.(1999) Intensive versus standart case management for severe psychotic illness: a randomised trial. Lancet, 353. Burns,T, Perkins,R (2000) The future of case management, International Review of Psychiatry,12. Chan, S; Mackenzie, A; Tin-Fu Ng, D; Ka-yi Leung,J.(2000) An evaluation of the implementation of case management in the community psychiatric nursing service. Journal of Advanced Nursing, 131. Clarke,T;Baker,P;Watts,CJ;Williams, K; Feldmann, RA; Sherr,L (2002) Self-harm in adults: A randomised controlled trial of nurse-led case management versus routine care only. Journal of Mental Health ,11, 2, 167-176 Connors, K.(1996) Managed care and case management. Australian Nursing Journal, 3, 10-16. Daiski, I. (2000) The Road to Professionalism in Nursing: Case Management or Practice Based in Nursing Theory? Nursing Science Quarterly, 131. Dencker, Vierek 1998 Juhtimine ja õendus. Kirjastus Elmatar, Tartu. Erdmann,Y;Wilson,R.(2001) Managed care:A View from Europe. Annu.Rev.Public Health , 22:273-91. Giuliano K.K; Poirier, C.E. (1991) Nursing case management: critical pathways to desirable outcomes. Nursing Management 22(3),52-55 Haber, J; Krainovich-Miller,B.; McMahon, A.L; Price-Hoskins,P. 1997. Comprehensive Psychiatric Nursing, 5-th edition. Mosby-Year Book, Inc., Missouri, USA, 319-329 Hemming,M; Yellowlees,P (1997) An evaluation study of clinical case management using clinical case management standards. Journal of Mental Health,.6,5-8. Holloway, F, Carson,J(2001) Case management: an update, International Journal of Social Psychiatry, 47. Intagliata,J.(1982) Improving the quality of community care for the chronically mentally ill: the role of case management. Schizophrenia Bulletin, 8, 655-674. Johnson, K;Schubring,L.(1999) The evolution of a hospital based decentralized case management model. Nursing Economics$, 17,20-29. Johnson, K; Profitt, N. (1995) A Decentralized Model for case management. Nursing Economics$,13, 17-25. Kanter, J (1989) Clinical case management: definition, principles, components. Hospital and Community Psychiatry, 40, 361-368. Lamb,G.S (1992) Conceptual and methodological issues in nurse case management research. Advances in Nursing Science 19, 16-24 , viidatud Chan, S; Mackenzie, A; Tin-Fu Ng, D; Ka-yi Leung,J.(2000) An evaluation of the implementation of case management in the community psychiatric nursing service. Journal of Advanced Nursing, vahendusel. Lee,D, Mackenzie,A, Dudley-Brown,S,Chin,T (1998) Case management:a review of the definitions and practices, Journal of Advanced Nursing, 27 ,9- 16. Lockwood,A.,Marshall,M (1999) Can a standardized needs assessment be used to improve the care of people with severe mental disorders? A pilot study of`needs feedback`. Journal of Advanced Nursing,30, 14-28. MacKenzie, A.; Lee, D.T.F.; Dudley-Brown, S.; Chin, T.M., The processes of case management: a review of the evaluation of a pilot study for elderly people.. Journal of Nursing Management, 6. Marshall,M. (1995) Social-services case management for long-term mental disorders: A randomised controlled trial. Lancet, 345. Marshall,M(1996) Case management: a dubious practice. British Medical Journal, .312. Marshall,M (2000)Assertive community treatment- is it the future of community care in the UK? International Review of Psychiatry, 12. Meisler, N; Midyette, P. (1994) CNS to case manager: broadening the scope. Nursing Management 25 (11) , 44-46 Minahan, A. 1987 Encyclopedia of Social Work, 212-213 Mitchell, G.J.(1999) Evidence-based practice: Critique and alternative view. Nursing Science Quarterly, 12, 30-35. Mueser,K.T,Bond,G.R,Drake,R.E&Resnick,S.G(1998)Mdels of community care for severe mental illness:a review of research on case management. Schizophrenia Bulletin,24,37-74 Rhode,D. (1997) Evolution of menthal health case management: considerations for clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 11, 332-339 Rothman,J.(1991) A Model of Case Management: Toward Empirically Based Practice. Social Work, 36,520-528 Roper,N;Logan,W;Tierney,A 1999 Õenduse alused, Tartu: AS Kirjastus Elmatar Schroeder,C, Trehearne,B, Ward,D. Expanded role of nursing in ambulatory managed care PartI: Literature role development, and justification. Nursing Economics$, 18. Thornicroft, G. ,Ward, P.( 1993) Care management and mental health. British Medical Journal,.306, 768-769. Tyrer, P.(1998) Whither community care. British Journal of Psychiatry 173, 359-360 Zander,K. (1988) Nursing Case management: strategic management of cost and quality outcomes. Journal of Nursing Administration 18(5), 23-30. Ziguras, SJ; Stuart, GW (2000) A meta-analysis of the effectiveness of menthal health case management over 20 years. Psychiatric Services: a journal of the American Psychiatric Association 51 (11), 1410-2143. Yoder-Wise,S.P 1998. Leading and Managing in Nursing. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data-2nd ed, 1999, lk.374. Young ,J.G.;Ferrari,P. 1998 Designing Mental Health Services and Systems for Children and Adolescents. A Shrewd Investment Walsh,E; Gilvarry,C; Samele, C; Harvey,K; Manley, C;Tyrer,P;Creed,F;Murray, R; Fahy, T (2001) Reducing violence in severe mental illness: randomised controlled trial of intensive case management compared with standard care. British Medical Journal,323. |
|||||||||||||||||