JUHTUMIKORRALDUS: MÕISTE, AJALUGU, MUDELID, TULEMUSLIKKUS JA RAKENDAMINE ÕENDUSPRAKTIKAS

Reet Tohvre

SISUKORD
I SISSEJUHATUS
II JUHTUMIKORRALDUSE MÕISTE

Juhtumikorraldus kui protsess Minahani (1987) järgi

III JUHTUMIKORRALDUSE AJALUGU

Juhtumikorralduse teke ja areng USA-s 
Juhtumikorralduse areng Euroopas
Juhtumikorralduse arenguetapid

IV JUHTUMIKORRALDAJA VÄLJAÕPE JA FUNKTSIOONID
V ERINEVAD JUHTUMIKORRALDUSE MUDELID

5.1.Standartne juhtumikorraldus 
     5.1.1.Teenuse vahendamise mudel (service brokerage)
     5.1.2.Kliiniline juhtumikorraldus 
5.2.Rehabilitatsioonile orienteeritud mudelid 
     5.2.1.Tugevate külgede mudel (the strenghts model) 
     5.2.2. Rehabilitatsioonimudel 
5.3. Intensiivne kompleksne juhtumikorraldus 
     5.3.1. Kogukonnas toimiva elamise mudel (Assertive Community Treatment) 
     5.2.2. Intensiivne juhtumikorraldus(Intensive case management)   

VI JUHTUMIKORRALDUSE TULEMUSLIKKUST KÄSITLEVAD UURIMISTÖÖD

6.1. Juhtumikorralduse erinevaid mudeleid võrdlevad uuringud
6.2. Juhtumikorralduse lõpptulemuste uuringud
6.3. Klientide rahulolu uuringud juhtumikorralduses
6.4. Õendusalased juhtumikorraldusega seotud uurimistööd 

VII JUHTUMIKORRALDUS ÕENDUSPRAKTIKAS

7.1. Juhtumikorralduse eesmärgid õenduses
7.2. Juhtumikorralduse mudelid õenduses   

Haiglapõhine mudel 
Haiglast koju mudel 
Kogukonnamudel  

VIII ARUTELU
XI JÄRELDUSED
X KASUTATUD KIRJANDUS
I SISSEJUHATUS

Juhtumikorraldus kui tervishoiuteenuse osutamise meetod on leidnud laialdast kasutamist kogu maailmas. Seda meetodit on võimalik kasutada haiglates, ambulatoorse ravi üksustes, pikaraviasutustes ja esmatasandi tervishoius.

Juhtumikorraldust peetakse innovatiivseks strateegiaks, mis aitab kaasa kvaliteedi ja ökonoomse hoolduse ühendamisele (Holloway, Carson 2001).

Juhtumi korraldamise kontseptsioon sai alguse kutsealase rehabilitatsiooni, rahvatervise ja sotsiaaltöö alaste teadmiste alustest. Tugeva tõuke juhtumikorralduse arengusse USA-s andis 1970-ndail aastail ka üha kallinev tervishoiuteenus ja üleminek kindlustusmeditsiinile, kus kindlustusfirmad olid huvitatud sellest, et haiglad suudaksid inimestele pakkuda kvaliteetset abi vähema haiglasviibimise ajaga ning piiratud ressursside tingimustes. Otsiti võimalusi patsiendi kiiremaks suunamiseks institutsionaalsemast ja seega kallimast etapist võimalikult kodukesksesse keskkonda, kus hooldus on kulusäästlikum (Chan, Mackenzie 2000).

Esialgu osutus juhtumikorraldus ainult pakutavate teenuste koordineerimist, hiljem lisandusid ka kriisisekkumised, kliiniline töö ja rehabilitatsioon (Anthony jt. 1998, Bjorkmann 2000).
Viimastel aastakümnetel on juhtumikorraldus pidevalt arenenud ja täiustunud.
Käesolevaks ajaks on tekkinud mitmesugused erinevad juhtumikorralduse mudelid. Erinevused on filosoofias, suunas ning ka tegevustes: sõltuvalt sellest, kellele või millele on tegevus orienteeritud - kas inimesele või haigusele või ka sõltuvalt sellest, kelle poolt on tegevus juhitud.

Juhtumikorraldust kui meetodit pidasid algul oma töövaldkonnaks eelkõige sotsiaaltöötajad, kuid paljudes haiglates on juhtumikorralduse meetod kasutusel õendusabis (Yoder-Wise 1999).

Käesoleva ülevaate eesmärgiks on kirjeldada juhtumikorralduse meetodit, juhtumikorralduse ajalugu, erinevaid mudeleid, tulemuslikkust ning juhtumikorraldust õenduspraktikas:

1) mis on juhtumikorraldus
2) milline on juhtumikorralduse ajalugu
3) millised on nõuded juhtumikorraldaja väljaõppele ning millised on juhtumikorraldaja      funktsioonid
4) milliseid erinevaid juhtumikorralduse mudeleid tuntakse
5) milline on juhtumikorralduse tulemuslikkus erinevate uurimistööde põhjal
6) mida kujutab endast juhtumikorraldus õenduspraktikas ja milliseid mudeleid      kasutatakse

II JUHTUMIKORRALDUSE MÕISTE

Juhtumikorraldusel kui meetodil on palju erinevaid definitsioone, kuna on tüpologiseeritud vähemal 12 erinevat dimensiooni, millega saab juhtumikorraldust iseloomustada (Tornicroft 1993 jne).
Juhtumikorralduse peamiseks missiooniks on hospitaliseerimise ennetamine ning patsiendi elukvaliteedi säilitamine (Holloway 2001).
Juhtumikorralduse laiem ülesanne on defineeritud kui meditsiiniabi järjepidevuse, kättesaadavuse, vastutuse ja efektiivsuse suurendamine (Intagliata 1982).
Lee (1998) on defineerinud juhtumikorraldust kui patsiendile hoolduse tagamise süsteemi ja praktilise professionaalse tegevuse mudelit.

Juhtumikorraldus kui protsess Minahani (1987) järgi

Minahani (1987) järgi on juhtumikorraldusel kui protsessil neli põhifunktsiooni:
1) hindamine - kliendi vajadustest, potentsiaalsetest ressurssidest ning puudustest teadasaamine. Juhtumikorraldaja peab teadma ka pakutavate teenuste võimalusi.
2) planeerimine - kliendile tegevusplaani koostamine. See peaks sisaldama kliendi vajaduste katmist vajadusel ööpäevaringselt, teenuse kulgemine läbi aja ja kliendi sidumine tema toetussüsteemidega.
3) sõltuvalt mudelist kas sidustamine või tegutsemine - juhtumikorraldaja vahendab kliendile erinevaid teenuseid ja tugivõrgustikku, aitab kliendil ületada teenuse saamisel tekkivaid takistusi või võimaldab kriisisekkumise.
4) tagasiside, jälgimine - juhtumikorraldaja üks ülesanne on teostada järelvalvet teenuse osutaja üle (näiteks kokkulepetest kinnipidamine, et teenus osutatakse efektiivselt ja minimaalse ooteajaga). Järelvalve sisaldab endas ka süstemaatilist hindamist- millised on edusammud, kuivõrd on iga teenus või tegevus aidanud kaasa eesmärgi saavutamisele. Jälgimisel saadud infot võib kasutada ka ümberhindamisel ja uue plaani koostamisel.

Joonisel 1 on kujutatud juhtumikorralduse protsessi kui toimingute tsüklit, mille käigus püütakse eesmärgipärase tegevusega kliendi probleeme lahendada.
See koosneb alljärgnevatest elementidest:

1) subjekt- klient, kellel on probleemid ja kellel on olemas sisemine ressurss, mis aitab     kaasa probleemi lahendusele;
2) juhtumikorraldaja, kellel on probleemi lahendamiseks vajalikud akadeemilised     teadmised ja seaduslik alus, mis võimaldab sekkuda;
3) väline ressurss - võimalused, mis on ümbritsevas keskkonnas ehk ühiskonnas;
4) kaasatavad instantsid, kes pakuvad kliendi probleemi lahendamiseks vajalikke  teenuseid.

III JUHTUMIKORRALDUSE AJALUGU
Juhtumikorralduse teke ja areng USA-s

Juhtumikorralduse mõiste ja kontseptsioon tuleneb USA-st, kus 1970-ndail hakati lahendusi otsima probleemidele, mis tulenesid tervishoiusüsteemi killustumisest. Juhtumikorralduse kontseptsioon ei olnud 1970-ndail päris uus. Peale II maailmasõda prooviti USA-s korraldada psühhiaatriliste patsientide ravi nii, et oleks tagatud ravi järjepidevus.
1960-ndail kasutati mõistet "juhtumikorraldus" USA-s teeninduse koordineerimist kavandavas valitsusprogrammis (Johnson, Proffit 1995).
Intagliata (1982) nimetab juhtumikorraldust fragmenteeritud teenindussfääri   deinstitutsionaliseerimiseks, mis tekkis reaktsioonina süsteemi puudustele, eriti teenuste kesistele kasutamisvõimalustele ja kättesaamatusele.
Juhtumikorralduse arengus on oluline osa ka USA pikaajalistel sotsiaaltöö kogemustel
(Rothman 1991).
1970-ndail levis juhtumikorralduse kontseptsioon sotsiaalhoolekandesüsteemis (Giuliano, Poirier 1991).
Juhtumikorraldusel on tugevad paralleelid koordineeriva sotsiaaltöö teooriatega-mõlemad keskenduvad ressursi arendamisele, vahendades inimest süsteemile ja tehes süsteeme kättesaadavamaks neid kliendi vajadustele paremini kohaldades (Minahan 1987).
Kuna juhtumikorralduse juurutamisel on oma roll ka kindlustuskompaniidel, kes toetasid juhtumikorralduse arendamist, et hoida kokku kulusid üha kallinevalt meditsiiniabilt, vähendada haiglaravi kestvust ja samas tagada patsientidele kvaliteetne abi, siis alguses nimetasid mõned juhtumikorralduse kriitikud seda ka irooniliselt "manageeritud meditsiiniabiks" (Rhode 1997). Käesoleval ajal on mõiste koordineeritud abi (managed care) väga levinud tervishoiujuhtimise alases kirjanduses ning selle mõiste tähendus on tunduvalt laiem. Mõisted juhtumikorraldus (case management) ja koordineeritud meditsiiniabi (managed care) ei ole sünonüümid (Haber jt.1997).

Koordineeritud abi mudel tagab patsiendikeskse tervishoiuteenuse kättesaadavuse vajajatele ja integreerib omavahel erinevad tervishoiuteenuse osutajad, abivajajad, hoolekandesüsteemid ja finantssüsteemid (Connors 1996).

Kuigi algselt levis juhtumikorraldus psühhiaatriliste patsientide teenindamises, on käesolevaks ajaks selle meetodi kasutamine levinud ka krooniliste häiretega(südamehaigused,
vähk, diabeet, lastehaigused, jne.) patsientide abistamisse. Sobivaks peetakse juhtumikorralduse meetodi rakendamist ka haiglate erakorralise meditsiini- ja vastuvõtuosakondades (Schroeder 2000).
Juhtumikorralduse areng Euroopas

Inglismaal alustati "hooldusprogrammi meetodi" (Care programme approach) juurutamist 1991-ndal aastal, et tagada vaimsete probleemidega inimestele nende vajadustele vastav abi (Lockwood 1999; Holloway 2001 jne), Bergeni andmetel algas juhtumikorralduse juurutamine Inglismaal alates 1989-ndast aastast, mil tervishoiuosakond kohustas tervishoiuasutusi võtma juhtumikorralduse meetodi kõrgekvaliteedilise abi nurgakiviks (Bergen 1992), et tagada adekvaatne ja järjepidev abi.
Rootsis alustati 1995-ndal pilootprojekt juhtumikorraldus juurutamiseks, mis finantseeriti sotsiaal-ja tervishoiuministeeriumi poolt, 10 eri Rootsi piirkonnas (Bjorkman 2001).
Saksamaal, Skandinaaviamaades, Prantsusmaal on tervishoiu korraldamises levinud koordineeritud abi põhimõtted (Young, Ferrari 1998).
Millise tee valivad tervishoiu reformimise teel olevad Ida-Euroopa maad (Eesti, Läti, Leedu, Poola), on nendes riikides jätkuvalt arutelude objektiks (Erdmann, Wilson 2001).
Juhtumikorralduse arenguetapid

30 aastat, mil juhtumikorraldus on tervishoiu-ja sotsiaalhoolekandesüsteemis kasutusel olnud, jagab Burns 3 etappi (Burns, Perkins 2000):

1) "lihtsameelsuse" periood (age of innocence)
See oli aeg, mil tekkisid erinevad mudelid, eristusid erinevad koolkonnad Euroopas ja USA-s. Alates 80-ndatest, mil kõigil haiglatel hakkasid kulud tõusma, püüdsid tervishoiuasutused leida sisemisi mehhanisme, et tagada abi kvaliteet ettekirjutatud ajavahemikus ja ressursside piirides. Haiglates tekkis "sisemine juhtumikorraldus", kus püüti kulusid optimeerida ja vähendada kulukat haiglasviibimise aega. Protsessi aktiivselt osalema haarati patsient, tema pere ja teised professionaalid. Juhtumikorraldaja vahendiks muutusid täpsed tegutsemisjuhised (critical pathway). Tegutsemisjuhised on dokumendid, kus on kirjas kriitilise või olulise tähtsusega tegevused, mis tuleb patsiendiga teha ja mis patsiendiga juhtus alates tema hospitaliseerimise momendist. Tegutsemisjuhise komponendid baseeruvad ravikulutuste ettemaksete süsteemil - DRG-del (Diagnosis Related Groups).

Tegutsemisjuhiste komponendid on:
1. Patsiendi seisundi hindamine
2. Konsultatsioonid
3. Analüüsid, testid
4. Raviplaan
5. Ravimid
6. Patsiendi toimetulek enesehooldusega
7. Toitumine
8. Patsiendi informeerimine ja õpetamine
9. Muud tegevused

Õenduses prevaleerus juhtumikorralduse tugevate külgede mudel (the strenghts model of the case management).

2) Vastuolude periood
Euroopas alustati uuringuid juhtumikorralduse tulemuste kohta, välja tulid vastuolud just tulemuste efektiivsuses. Kui Põhja-Ameerikas ja Austraalias läbiviidud uuringud näitasid, et juhtumikorraldus, eriti kogukonnas elamise mudel (Assertive Community Treatment- ACT) ja intensiivne juhtumikorraldus (Intensive case management- ICM) on efektiivsed, siis Inglismaal läbiviidud uuringud andsid mõõdukaid positiivseid tulemusi. Näiteks Marshall väidab, et "...juhtumikorraldus on katastroofiline viga..."(1995) ja "... juhtumikorraldus-kahtlane tegevus.." (1996).
Marshall (2000) arvab, et juhtumikorralduse meetodi rakendamine Inglismaal on ebaõnnestunud ka seetõttu, et ACT juurutamisel ei järgitud täpselt põhiprintsiipe.

Burns (2000) näeb vastuolude tekkimises kolme põhjust:
1. juhtumikorralduse definitsioonide mitmemõttelisus;
2. erinevate programmide täpsusastmete kirjeldamises esinevad puudused karakteristikutes;
3. erinevused teenustes ja teenistustes ning kontrollimehhanismides.

3) Konsolideerumise periood
Euroopas on juhtumikorraldusmeetodite ühinemise hea näide Skandinaaviamaades ja Saksamaal, mujal maailmas Austraalia, USA, Hongkong.
Kuna juhtumikorralduse tulemuslikkuse kohta on käesolevaks ajaks tehtud suures mahus uurimistöid ning meetodi efektiivsus on tõestatud ja riiklik tervishoiupoliitika paljudes maades on suunatud kulusäästliku ja kvaliteetse meditsiiniabi korraldamisele, siis juhtumikorralduse põhimõtete rakendamine meditsiiniabi korraldamises üha laieneb. Juhtumikorralduse meetodi väärtuseks käesoleval ajal on hakatud pidama seda, et ta on vahend, millega tagatakse kliendile parim, teaduslikult tõestatud ravi ja rehabilitatsioon. Juhtumikorraldus oma paljudes erivormides on käesolevaks ajaks kujunenud levinud meetodiks patsientide abistamiseks (Burns 2000; Chan 2001 jt.).

IV JUHTUMIKORRALDAJA VÄLJAÕPE JA FUNKTSIOONID

Juhtumikorraldaja väljaõpe varieerub alates diplomiõppest kuni doktorikraadiga juhtumikorraldajani. Kõik sõltub sellest, mida vastavas kontekstis juhtumikorraldajalt oodatakse. Osades süsteemides rakendatakse bakalaureusekraadiga töötajaid, kellel on töökogemus patsientidega või kui puudub töökogemus, nõutakse magistrikraadi. Enamus programme siiski nõuab bakalaureuse kraadi (Minahan1987).
Probleemseks on aga osutunud olukorrad, kus puudub juhtumikorraldajatele supervisioon ja teised töötajad ei väärtusta juhtumikorraldaja tööd. Magistrikraadiga juhtumikorraldajatel on oht kergemini läbi põleda, kui nad peavad täitma nö.mitteprestiizeid ülesandeid, nagu näiteks sõidutama klienti, käima temaga poes jne. (Minahan 1987)
Ameerika Õdede Assotsiatsioon soovitab minimaalseks hariduslikuks taustaks bakalaureusekraadi koos 3 aastase kliinilise kogemusega. Osad asutused eelistavad magistrikraadiga kliinilisi õendusala spetsialiste, kes on saanud spetsiaalse ettevalmistuse tööks erinevate populatsioonidega (Yoder-Wise 1999).
Juhtumikorraldaja ei peaks juhtima teisi töötajaid, tema töökohustused on piiritletud.
Juhtumikorraldaja ülesanded sõltuvad sihtgrupi iseloomust, ümbritsevast keskkonnast tulenevatest piirangutest ja võimalustest (sealhulgas tervishoiu- ja sotsiaalhoolekandesüsteemist), juhtumi raskusest ja ulatusest ning ka juhtumikorraldaja palkajast (Yoder-Wise 1999)
Inglismaal on juhtumikorraldajad enamasti ambulatoorses tervishoiuvõrgus töötavad psühhiaatriaõed (Walsh 2001).
Oma töös rakendab juhtumikorraldaja (Minahan 1987; Haber 1992 jt.):

1) oma teadmisi diagnostikas ja teraapias;
2) praktilisi sekkumisoskusi;
3) oskusi luua formaalseid ja mitteformaalseid toetussüsteeme;
4) rehabilitatsioonitehnikaid, et aidata kliendil saavutada muutusi;
5) realistlikke arusaamu sellest, milliseid edusamme on kliendiga võimalik saavutada.
Meisler ja Midyette (1994) identifitseerisid 5 õde-juhtumikorraldaja rolli tulenevalt juhtumikorraldaja vastutusalast. Need on :
1) mänedzer- tegevuste rahalise külje planeerimine ja vastutus selle eest;
2) klinitsist- koostab ja teostab õendusplaani, koordineerib tegevusi;
3) konsultant- koordineerib ja kontakteerub hoolduse asjus erinevate instantsidega ja patsiendi perega;
4) koolitaja- selgitab patsiendile ja perele õendusplaani ning nõustab nii meeskonda kui patsienti;
5) uurija- jälgib ja arendab tulemuste kvaliteeti ja efektiivsust.

Sageli peab juhtumikorraldaja täitma ka probleemi lahendaja rolli ning tagama kliendile kohase, järjepideva ja koordineeritud teenuse, sõltumata teenust pakkuvate süsteemide puudustest. Juhtumikorraldaja peab suutma vajadusel pakkuda ka kriisisekkumist. Selliste juhtudel ei pea juhtumikorraldaja olema ise terapeudi rollis, kuid ta peab pakkuma personaalset toetust ja abi, et klient oskas või saaks kriisisekkumist pakkuva spetsialisti juurde minna. Selline olukord nõuab muidugi, et juhtumikorraldaja teenused on kättesaadavad ööpäevaringselt (Minahan 1987).
V ERINEVAD JUHTUMIKORRALDUSE MUDELID

Juhtumikorralduse mudelite mitmekesisus on selgelt väljendunud.
Mueser (1998) ja Bjorkman (2001) on juhtumikorralduse erinevad mudelid jaganud kolme laiemasse gruppi:

I   Standartne juhtumikorraldus.
Siia gruppi kuuluvad teenuse vahendamise mudel ja kliiniline juhtumikorraldus.
II  Rehabilitatsioonile orienteeritud juhtumikorraldus.
Siia gruppi kuuluvad tugevate külgede mudel ja rehabilitatsioonimudel.
III  Intensiivne ja kompleksne juhtumikorraldus
Sellesse gruppi kuuluvad kogukonnas toimiva elamise mudel (Assertive Community Treatment) ja intensiivne juhtumikorraldus (Intensive Case Managemet)

5.1. Standartne juhtumikorraldus

Sellesse gruppi kuulub kaks mudelit- teenuse vahendamise mudel ja kliiniline juhtumikorraldus.

5.1.1. Teenuse vahendamise mudel (service brokerage)

Selle mudel puhul töötavad juhtumikorraldajad koordinaatoritena, kes vahendavad klienti erinevatele teenistustele. Teenuse vahendamise mudelile on iseloomulik see, et juhtumikorraldaja töötab 50 ja enama kliendiga, on väga koormatud ning töötab põhiliselt kontoris. See meetod ei nõua, et oleks otsene kontakt kliendi ja juhtumikorraldaja vahel, ülesanded jagatakse laiali juhtumikorraldaja poolt meeskonnale. Selle mudeli puhul peetakse teoreetiliseks eeliseks seda, et juhtumikorraldaja otsib välja kõige sobivama ja soodsama tee leidmaks lahendusi kliendi vajaduste rahuldamiseks. Praktikas osutus nõrgaks kohaks aga see, et juhtumikorraldaja võttis endale vastutuse kõigis valdkondades, välja arvatud kliiniline tulemus (Mueser 1998;Bjorkmann 2001;Holloway 2001 jt).

5.1.2. Kliiniline juhtumikorraldus

Kliiniline juhtumikorraldus on juhtumikorralduse mudel, kus arvesse võetakse kõik kliendi vajadused- ravi, erinevad tervishoiuteenused, kodune olukord, volitused asjaajamiseks, pere ja sotsiaalne võrgustik, transport jne.
Kanter (1989) kirjeldas kliinilist juhtumikorraldust 4 etapilisena, kusjuures igas etapil olid omad komponendid, kokku 13 erinevat tegevust.

I faas - algusfaas
1. kokkuleppe saavutamine kliendiga
2. olukorra ja vajaduste hindamine
3. plaani koostamine
II faas -   keskkonna toetussüsteemide kasutamine 4. erinevate teenuste ühendamine
5. konsultatsioonid perekonna ja teenindajatega
6. elatusvahendite ja sotsiaalabi hankimine
7. koostöö arstide ja haiglaga
8. patsiendi nõustamine
III faas - sekkumisfaas 9. psühhoteraapia
10. iseseisvalt elamistoimingutega toimetuleku treening
11. vaimse tervise alane koolitus- patsiendiõpetus
IV faas - patsiendi ja ümbritseva keskkonna suhte faas
12. kriisiabi võimalus
14. kliendi seisundi jälgimine

Standardse ja kliinilise juhtumikorralduse erinevus ongi IV faasis. Standardse mudeli tegevustes puudub patsiendi ravimine, tema kliiniliste sümptomite jälgimine. Kliinilise juhtumikorralduse puhul tulemuste hindamisel peetakse oluliseks ka kliinilisi tulemusi.
Osad autorid peavad kliinilist juhtumikorraldust ACT sünonüümiks (Hemming 1997).
Inglismaal kasutusel olnud hoolduse koordineerimise mudel (Care Programm approach) oli teenuse vahendamise ja kliinilise juhtumikorralduse vahepeal (Marshall 2000).

5.2. Rehabilitatsioonile orienteeritud mudelid

Rehabilitatsioonile orienteeritud mudelite puhul püütakse aidata vaegustega ja haigustega inimestel suurendada oma toimetulekut nii, et nad oleksid rahul ja tuleksid oma eluga nende poolt valitud keskkonnas toime minimaalse professionaalse abiga. Mõlemad mudelid on eeskätt suunatud inimese funktsioneerimise parandamisele, mitte niivõrd sümptomite vähendamisele (Holloway 2001).
Nende mudelite puhul on põhiprintsiibid alljärgnevad(Anthony jt, 1998):
1) kliendi oskuste parandamine
2) kliendiga töö toimub talle sobivas keskkonnas
3) erinevate rehabilitatsioonitehnikate kasutamine
4) kliendi aktiivne kaasamine protsessi
5) sekkumisviisideks on kliendi oskuste arendamine ja keskkonna toetuse arendamine
6) kauakestev farmakoteraapia kui abivahend

6.2.1.Tugevate külgede mudel (the strenghts model)

Inimese tugevatele külgedele ja jõuvarudele toetuvad tegevused omavad tugevat teoreetilist aluspõhja ning on aluseks paljudele tegutsemisstrateegiatele ja terapeutilistele sekkumistele. Nimetatud tegevused on edukalt olnud kasutusel ka sotsiaaltöös (Brun 2001).
Tugevate külgede mudel keskendub rohkem kliendi jõuvarudele ja tema tugevustele kui patoloogiale. Sekkumised on piiritletud kliendi eesmärkidega, kliendi-ja juhtumikorraldaja vahelistes suhetes on tähtsaim rõhuasetus omavahelisel suhtlemisel ning usule muutustesse.
Tugevate külgede mudeli põhiprintsiibid Bruni (2001) järgi, mis lisanduvad kliendi enda tugevatele külgedele ja enesekontrollile, on alljärgnevad:
1) kaasabi ja kliendi informeerimine abivahenditest ja -teenustest;
2) juhtumikorraldaja osaluse pakkumine võimaldamaks kliendil ühiskonnas elamiseks;
3) usalduslikud ja toetavad suhted kliendi ja juhtumikorraldaja vahel.

5.2.2. Rehabilitatsioonimudel

Rehabilitatsioonimudel sisaldab lisaks ka erinevaid rehabilitatsioonitegevusi, arvestab kliendi poolt püstitatud eesmärke, koordineerib erinevaid tegevusi ja teenuseid ning õpetab puuduvaid oskusi (Holloway 2001).
Nii tugevate külgede kui ka rehabilitatsioonimudeli puhul on ühel juhtumikorraldajal koordineerida 20-30 kliendi hooldus ja abi. Kahe rehabilitatsioonile orienteeritud mudeli erinevused on põhiliselt teenindussüsteemis(Brun 2001).

5.3. Intensiivne kompleksne juhtumikorraldus

Sellesse gruppi kuuluvad kogukonnas toimiva elamise mudel ja intensiivne juhtumikorraldus.

5.3.1. Kogukonnas toimiva elamise mudel (assertive community treatment)

Kogukonnas toimiva elamise mudel (ACT) on spetsialiseeritud, meeskonnatööl põhinev meetod raskete krooniliste haigustega patsientide haiglaväliseks raviks, et tagada inimesele võimalus elada ühiskonnas. ACT on juhtumikorralduse mudel, mida rakendatakse ainult kogukonnas ja haiglaväliselt. ACT mudel on kasutusel psüühikahäiretega patsientide abistamisel( Marshall 2000).
ACT sünonüümideks peetakse aktiivse kogukonnas elamise programmi
(Program of Assertive Community Treatment) ja ühiskonnas elamise treeningut
(Training in Community Living). ACT suurim erinevus neist on see, et see meetod võimaldab hinnata piisavalt spetsiifiliselt tegevuse püsivust ja järjepidevust (Anthony 1998; Holloway 2001 jt).

Kogukonnas toimiva elamise mudel (ACT) tähtsaimad tunnusjooned on (Marshall, Creed 2000):
1) klientide täpne määratlemine
2) juhtude jaotuvus
3) väike klientide arv
4) meeskonna juht on samas ka tegev meeskonna liikmena
5) psühhiaater on meeskonna liige ja pühendab aega kliendi abistamiseks
6) ööpäevaringne kättesaadavus kliendile
7)toimib ainult haiglaväliselt.

ACT meetodit peetakse väljapaistvaimaks teiste juhtumikorraldusmudelite hulgas, kuna kliinilised, sotsiaalsed ja majanduslikud tulemused on paremad(Marshall 2000).
Mõningane segadus ACT definitsioonis ja kriteeriumides tuleneb sellest, et ACT sünonüümiks peetakse ka intensiivset juhtumikorraldust (Marshall 1996, 2000).
Mudel baseerub pragmaatilisel vaatlusel vajadustele, mis on psüühikahäiretega patsientidel haiglavälises abi süsteemis. Mudel sisaldab adekvaatseid materiaalseid ressursse, praktilisi oskusi toimetulekuks igapäevaeluga, motivatsiooni jätkata elu ühiskonnas, toimetulekut igapäevaprobleemidega, sobivaid toetavaid suhteid, kogukonna toetussüsteemi teenuseid. See mudel tunnustab sümptomite kontrollimise tähtsust ja vajadusel toetab hospitaliseerimist, kui patsient muutub ohtlikuks enesele või ümbritsevale.
ACT mudel baseerub meeskonnatööl ja peab väga oluliseks meeskonnatööd.. Meeskond töötab väga palju vahetult kliendiga (optimaalselt 80% oma tööajast). Meeskond on 24 tundi ööpäevas vastutav, juhtudel kui on vaja kriisisekkumist. Kogu meeskond on kursis oma klientuuri tegemiste ja seisundiga ning pidevalt vahetatakse omavahel infot (Holloway 2001).
Klientuur ühel juhtumikorraldajal on väiksem võrreldes teiste mudelitega- 10 klienti ühel juhtumikorraldajal.

5.2.2. Intensiivne juhtumikorraldus (intensive case management)

Intensiivse juhtumikorralduse mudel baseerub aktiivsel toetatud ühiskonnas elamise mudelil (Training in Community Living Model).
Ainus selgelt erinev vahe ACT ja intensiivse juhtumikorralduse vahel on see, et ACT tähtsustab meeskonnatööd, intensiivse juhtumikorralduse meetodi puhul on oluline võtmetöötaja ehk juhtumikorraldaja (Holloway 2001).
Intensiivses juhtumikorralduses on juhtumikorraldajal klientide arv väiksem (10-15).
Tyrer (1998) väidab, et polegi oluline, millist mudelit, kas ACT või ICM praktilises töös kasutada, kuna erinevused mudelite vahel pole suured. Edu võti on koordineeritud meeskonnatöös, kus iga meeskonna liige on vajalik ja sekkub koheselt, et õigeaegselt saavutada maksimaalne efekt.

VI JUHTUMIKORRALDUSE TULEMUSLIKKUST KÄSITLEVAD UURIMISTÖÖD

Juhtumikorralduse kohta läbiviidud uurimistööde tulemusi on kirjanduses arvukalt avaldatud.
Varasematel aastatel on enamus neist olnud kirjeldavad, vaadeldes erinevate juhtumikorraldamisprogrammide tunnusjooni ja meetodeid.
Esimesed uuringud kirjeldasid juhtumikorraldajate karakteristikuid, meetodeid ja ideaalsete juhtude arvu ning individuaalse juhtumikorralduse eeliseid meeskondliku juhtumikorralduse ees (Anthony,Cohen, Farkas 1998).
Tyrer (1998) on kritiseerinud juhtumikorralduse meetodi uurijaid liigse keskendumise tõttu bürokraatlikele andmetele, nagu juhtude arv, programmilised näitajad ja finantsilised tulemused. See takistab tervishoiuteenuste osutajaid keskendumast raskematele vaidlusküsimustele nagu millest tuleneb juhtumikorralduse meekonna töö kvaliteet, mis võimaldaks meeskonnal olla efektiivne ja tulemuslik piiratud ressursside tingimustes jne.
Chan ja kolleegid (2000) järeldavad, et uuringud keskenduvad ainult tulemustele ning juhtumikorraldust kui protsessi (juhtumikorraldaja roll ja ülesanded) on uuritud märksa harvem. Lamb (1992) Chani vahendusel (2000), on väitnud, et palju jõudu on kulutatud saavutatud tulemuste dokumenteerimiseks, samas on väga vähe informatsiooni kogutud protsessi, hooldusvajaduste ja tegevuste kohta. Rohkem on analüüsitud juhtumikorralduse majanduslikku efektiivsust võrreldes rutiinse hooldusega.
Mackenzie (1997) soovitab identifitseerida juhtumikorralduse spetsiifilised rollid ja funktsioonid, uurida neid ning seeläbi edasi arendada juhtumikorraldust kui protsessi ning parandada ja täiustada juhtumikorraldajate väljaõpet.
Burnsi ja Perkinsi (2000) arvates on jätkuvalt küsimuseks juhtumikorralduse kohta tehtavates uurimistöödes nende tulemuste relevantsus (tähtsus, olulisus), kuna uurimuste läbiviimisel ei arvestata piisavalt juhtumikorralduse multidistsiplinaarsust.

6.1. Juhtumikorralduse erinevaid mudeleid võrdlevad uuringud

Uuritud on erinevaid juhtumikorralduse mudeleid samasuguste karakeristikutega patsientide grupil. Näiteks uurisid Burns ja kolleegid (1999) raskete psühhootiliste psüühikahäiretega patsiente, kellest osad olid haaratud standartsesse juhtumikorraldusse, osad intensiivsesse juhtumikorralduse. Mõõdeti kliinilisi sümptomeid ja sotsiaalset funktsioneerimist. Statistiliselt olulisi erinevusi tulemustes kahe mudeli vahel ei leitud.
Kirjanduses avaldatud juhtumikorralduse mudelite kohta tehtud uuringute tulemused on erinevad (Chan 2000; Holloway 2001). Eri maades samu juhtumikorralduse mudeleid uurides on saadud erinevaid tulemusi. Võib oletada, et igale mudelile lisandub sellele maale iseloomulik kultuuriline ja sotsiaalpoliitiline taust, mis omakorda mõjutab tulemusi (Chan, Mackenzie 2000).

6.2. Juhtumikorralduse lõpptulemuste uuringud

Juhtumikorralduse lõpptulemuste uuringuid on kirjanduses avaldatud arvukalt. Lõpptulemuste uuringute tulemused on vastukäivad: osad viitavad positiivsetele lõpptulemustele, samas teised uurijad peavad lõpptulemust minimaalseks.
90-ndate lõpul avaldati kolm uurimistööd juhtumikorralduse lõpptulemuste kohta, mida peetakse väljapaistvateks (Holloway 2001).
Inglismaal krooniliste psüühikahäiretega patsientide abistamiseks sotsiaalabisüsteemis juurutatud juhtumikorraldusprogrammi efektiivsust uuris Marshall (1995). Uuringu tulemus juhtumikorralduse efektiivsust võrreldes muude sotsiaalprogrammidega ei kinnitanud.
Marshalli jt meta-analüüsis (1998) jäeti välja uurimused, milles puudusid teaduslikuks tõestamiseks vajalikud spetsiifilised kriteeriumid, analüüsiti ainult randomiseeritud ja kontrollitud uuringuid. Nad jõudsid järeldusele, et juhtumikorralduse meetodite efektiivsus ei ole piisavalt tõestatud, välja arvatud ACT, mis oli selgelt tulemuslikum standartravist (Holloway 2001).

Zigwas ja Stuart (2000) oma metaanalüüsis uurisid juhtumikorralduse efektiivsust ja võrdlesid ACT ja kliinilise juhtumikorralduse tulemusi. Nad analüüsisid 44 uuringut: 35-s võrreldi ACT-d või kliinilist juhtumikorraldust tavalise raviga, ja 9-s uuringus võrreldi ACT-d kliinilise juhtumikorraldusega. Mõlemad juhtumikorralduse meetodid võrreldes tavalise raviga olid efektiivsemad kolmes valdkonnas: perekonna vastutus, perekonna rahulolu teenusega ja teenuse maksumuses.
Kasutatud meetmete kogusumma ja hospitaliseerimiste proportsioon oli väiksem ACT-s ja suurem kliinilises juhtumikorralduses. Haiglapäevade arv mõlema programmi puhul oli väiksem, eriti märgatavalt ACT puhul. Ehkki teenuste(sekkumiste) arv kliinilise juhtumikorralduse puhul oli suurem kui tavalise ravi puhul, oli aeg, mis selleks kulus väiksem ja seetõttu ka vähem aega haiglas viibitud. Juhtumikorralduse mõlemad meetodid olid võrdselt tulemuslikud sümptomite alandamises, vähemates visiitide arvus raviasutusse, ravikatkestamistes, sotsiaalse funktsioneerimise paranemises, ja klientide rahulolu tõusus.

Björkmann ja Hansson (2000) uurisid juhtumikorraldajate tegevuste sisu ja sekkumiste sageduse mõju lõpptulemustele. Tulemused näitasid, et osad spetsiifilised tegevuse komponendid (personaalne nõustamine, sotsiaalprobleemide lahendamine) mõjutavad tulemusi rohkem kui teised.

6.3. Klientide rahulolu uuringud juhtumikorralduses

Bjorkmann ja Larsson (2001) uurisid 1995- ndal aastal Rootsis tööd alustanud 10 juhtumikorralduse pilootprojektis osalenud klientide rahulolu. Uuriti erinevusi klientide suhtumises, juhtumikorraldaja karakteristikuid, sekkumiste tüüpe. Klientide rahulolu juhtumikorraldusega oli kõrge. Uurijad järeldasid, et kõige rohkem olid kliendid rahul juhtumikorraldaja ja kliendi vaheliste suhetega. Kõige madalaim oli klientide rahulolu oma võimalusega kaasa rääkida erinevate sekkumiste ja tegevuste planeerimises.

6.4. Õendusalased juhtumikorraldusega seotud uurimistööd

Õenduses on juhtumikorralduse tulemuslikkuse kohta enim uuringuid läbi viidud USA haiglates, levinuimad patsientide grupid, keda uuriti, olid kopsu-ja südamehaigustega patsiendid. Uuringud keskendusid kliiniliste ja finantstulemuste hindamisele ning klientide rahulolule. Kliinilistest tulemustest hinnati põhiliselt kliiniliste sekkumiste arvu, erinevaid ravimeetodeid ja-tegevusi. Finantstulemustest uuriti keskmist ravikestvust, ühe haigusjuhu maksumust (Lee jt 1998). Lee (1998) arvates on paljude juhtumikorralduse tulemuslikkuse kohta õenduses läbiviidud uuringute tulemused küsitavad, kuna kriteeriumid, mille kohaselt uuringuid läbi viidi, ei ole olnud piisavalt teaduslikult tõestatud.

VII JUHTUMIKORRALDUS ÕENDUSPRAKTIKAS
Juhtumikorraldus on strateegia õendustegevuseks, et koordineerida omavahel kvaliteet, teenuse kättesaadavus ja maksumus (Yoder-Wise1999 ).

1986-ndal töötati välja juhtumikorraldus õenduses (Nursing case management) Uus-Inglismaa keskhaiglas Bostonis (Zander 1988).
Juhtumikorralduse programmid, mis tollal USA-s haiglates õendusabis juurutati, baseerusid Zanderi poolt väljatöötatud mudelil. Eesmärgiks oli saavutada parim võimalik õendushooldus madalaima hinnaga.
Zanderi programm sisaldas:
1) detailset finantsanalüüsi iga haigusjuhtumi piires;
2) eristust 75%-st tüüpjuhtudest, mil oli sarnane ravi-ja tegutsemisskeem;
3) plaani, kuidas toimida atüüpiliste juhtude korral;
4) plaani programmi edukuse hindamiseks.

Programmi edu mõõtarvud baseerusid faktilistel tulemustel, tulemuste auditil ja patsientide ja õdede rahulolul (Johnson, Profit 1995).
Juhtumikorralduse meetodi juurutamine patsiendi õendusabis säilitas õenduse kvaliteedi oludes, kus kulusid optimeeriti, ja püüdis kaasata patsienti, tema peret ja teisi professionaale paranemises aktiivselt osalema. Tervishoiuorganisatsioonid sobitasid juhtumikorralduse meetodit oma süsteemi spetsiifiliste vajadustega (Lee jt 1998).
Õenduses olid juhtumikorralduse meetodi elemendid juhtumikorraldaja ja tegutsemisjuhised (Critical pathway). Daiski (2000) väidab, et käesolevaks ajaks on tegutsemisjuhised muutunud väga oluliseks ja kaasaegseks abivahendiks patsiendi hoolduses. Tegutsemisjuhised on struktureeritud diagnoosigruppide järgi, baseeruvad parimal praktilisel kogemusel, tegevused on ajaliselt piiritletud. See võimaldab kindlaks määrata ja tagada ühesuguse ravi sarnaste haigusjuhtude puhul. Tegutsemisjuhised määratlevad detailselt tegevused, mida, kuidas, kes ja millal antud häirega patsiendile osutatakse/tehakse.
Daiski (2000) peab äärmisel oluliseks ka seda, et tegutsemisjuhiste kaudu on võimalik patsienti ennast kaasa haarata protsessi, kuna patsiendile või perele antakse sageli lihtsustatud variant tegevusplaanist (-juhisest), mistõttu patsiendi omaosalus suureneb ja patsient saab võimaluse aktiivselt osaleda. Tegutsemisjuhiseid on nimetatud ka administratiivseteks õendusplaanideks (Dencker, Viereck, 1998).

7.1. Juhtumikorralduse eesmärgid õenduses

Ükskõik millist juhtumikorralduse mudelit ka ei kasutataks, kõigil on ühine eesmärk ühendada teenuse kvaliteet ja ökonoomsus.
Juhtumikorralduse eesmärgid õenduses on( Mackenzie et al 1989, Giuliano&Poirier 1991):
1)teenuse kvaliteedi parandamine, asetades esikohale ravi järjepidevuse ja tervise taastamise;
2) vähendada kulusid seeläbi, et kaasatakse patsiendi enda jõuvarud ja tema pere tegevusse ning ennetada haiglasse sattumist ja/või vähendada haiglas viibimise aega;
3)tõsta patsientide, õdede, arstide rahulolu tööga ja võimaldada professionaalset arengut läbi multiprofessionaalse meeskonnatöö.
Kõikide loetletud juhtumikorralduse eesmärkide saavutamiseks on õed kõige sobivamad isikud, kuna juhtumikorralduse kontseptsioon peegeldub ka kehtivates õenduse mudelites ja õenduse filosoofias (Bergen 1992). Enamus õendusmudelite loojatest peab õigeks teiste teadusalade teooriate kasutamist. Kuigi iga teadusala identifitseerib teatud teadmised, mis on tema jaoks unikaalsed, kaasatakse mudelitesse vahel ka teiste teadusalade teooriad, kuid muidugi rakendatakse neid siis vastavas spetsiifilises kontekstis (Roper, Logan, Tierney, 1998).

Käesolevaks ajaks on juhtumikorralduse meetod õenduses on kasutusel paljudes erialades, eelkõige neis, kus on tegu krooniliste ja kulukate haigusjuhtudega- psühhiaatrias, lasteõenduses, diabeedihaige õenduses, vastsündinute abistamises. Kliinilist, haiglapõhist juhtumikorraldust on edukalt rakendatud just Põhja-Ameerikas, sealhulgas ka kirurgilistes haiglates, intensiivravi ja erakorralise meditsiini osakondades (Johnson, Schubring 1999).

Kaasaegses õenduses on juhtumikorraldus levinud ja silmatorkaval kohal.
Samas on jätkuvalt vastandlikud arusaamad seoses õde-juhtumikorraldaja rolliga õenduses. Kuna juhtumikorraldus hõlmab endas palju valdkondi (sõltuvalt meetodist), siis juhtumikorraldajana töötavad ka väga paljud teiste erialade esindajad, nagu näiteks sotsiaaltöötajad, psühholoogid jne. (Lee jt 1998).

Õenduse üks põhialustest on see, et õenduse lähtepunktiks on patsiendi/kliendi arusaam oma olukorrast. Hoolitsus teise inimese eest paneb paika raamid, millesse paigutub õendus. Hoolitsus on kõrgem kui kõik meetodid ja organisatsiooniline struktuur (Mithcell 1999). Seetõttu Mitchell (1999) arvab, et juhtumikorraldus (eriti USA õenduses levinud, haiglapõhine), mis on suhteliselt standardiseeritud ning eelkõige omab tähtsust meditsiini tehnilise poole kontekstis, ei võta arvesse mitte piisavalt õenduse aluseid. Juhtumikorralduse elemendid sisaldavad aspekte kõigist valdkondadest, mis on kehtivad kõigi patsientide kohta, teatud probleemiasetusega. Samas on valdkondi, mis kehtivad ainult mõnede patsientide kohta ning mõni isegi ainult ühele konkreetsele patsiendile. Lõpuks tuleb õel siiski langetada kvalifitseeritud otsuseid ja õed peavad juhinduma ennekõike õenduse alustest ja väärtustest.

7.2. Juhtumikorralduse mudelid õenduses

Lamb (1992) on kirjeldanud kolme mudelit õenduspõhises juhtumikorralduses tulenevalt kohast, kus õed -juhtumikorraldajad töötavad.

Haiglapõhine mudel
Haiglapõhise juhtumikorralduse mudeli järgi koordineerivad teenuseid ja tegevusi haiglas erinevate osakondade vahel kõrge riskiga patsientidel individuaalõde või meeskond. Selle mudeli järgi õde väljaspool haiglat sama patsiendiga ei tööta.
See mudel on väga levinud USA haiglates. Kõik tegevused on standardiseeritud ja formaliseeritud - ravijuhised, tegutsemisalgoritmid, protokollid, plaanid, andmete kogumiseks skaalad, hindamiseks süstemaatilised raportid.
Tegevuste täpne planeerimine ja koordineerimine aitab vähendada haiglasviibimise aega, tegevuste dubleerimist ja tagab ravi järjepidevuse.
Juhtumikorraldaja roll haiglapõhise mudeli järgi:
- juhtida, koordineerida ja superviseerida määratud patsientide grupi hooldust;
- aidata kaasa juhtumikorralduse protsessile;
- püsida eelarves;
- algatada ja panustada muudatusi arstide ja õdede töös, et parandada kvaliteeti,      patsientide rahulolu ning kasutada ressursse asjakohaselt;
- optimeerida süsteemi tulemuslikkust;
- ühendada analüüsi tulemused edasisse juhtumikorraldaja tegevusse.

Haiglast koju mudel
Haiglast koju mudelit praktiseeritakse tervishoiuasutustes, kus teenust finantseeritakse haigusjuhupõhiselt.
Moodustuvad ajutised juhtumikorraldusmeeskonnad, kusjuures juhtumikorraldaja töötab patsiendiga nii akuutravi ajal kui ka järelravi osakonnas.

Kogukonnamudel
Sellisel juhul õde töötab patsiendiga kodus ja esmatasandi tervishoiusüsteemis. See mudel on levinuim Inglismaal, kus kasutatakse juhtumikorraldust rohkem eakate, psüühikahäiretega inimeste ning füüsiliste puuetega (invaliidistunud) isikute hoolduses (Bergen 1992 ja 2000).

Viimastel aastatel on juhtumikorralduse meetod levinud mitte ainult krooniliste psühhootiliste psüühikahäiretega patsientide õendusabis, vaid juhtumikorraldust rakendatakse ka akuutpsühhiaatria osakondades (Clarke jt 2002)

VIII ARUTELU

Juhtumikorraldust peetakse innovatiivseks strateegiaks tervishoius, mis aitab kaasa kvaliteetse ja ökonoomse abi ühendamisele. Juhtumikorraldus kui meetod peab kindlustama patsiendi kõigi vajalike teenustega õigeaegselt ja talle vajalikul viisil. Võrreldes kindlapiirilist teenust osutavate meetoditega on see uudne lähenemine, mis suunab patsiendi mitmete erinevate teenusepakkujate juurde.

Kirjanduse puhul võib väita, et pole selget kokkulepet, kuidas defineerida juhtumikorraldust. Osad autorid näevad juhtumikorraldust kui teenuste/teeninduse kooskõlastamist ja vahendamist, osade arvates on juhtumikorraldus kogu hoolduse/abi planeerimine ja korraldamine.
Juhtumikorralduse definitsioonide vastuolulisuse ja mudelite arvukuse mõistmiseks on oluline jälgida juhtumikorralduse arengut ajaloolises perspektiivis.
Võib oletada, et juhtumikorralduse selge ja üheselt mõistetava definitsiooni puudumise põhjuseks on see, et juhtumikorralduse praktiline tegevus levis kiiresti vähese aja jooksul, kuna oli tugev surve juurutada uusi meetodeid, et saavutada kvaliteetne ravi ja samal ajal kulusid kokku hoida. Samuti mõistetakse ja defineeritakse juhtumikorraldust erinevalt eri maades, kuna kultuuriline taust ja tervishoiupoliitika on erinev.
Seetõttu peeti alguses osade autorite poolt sünonüümideks juhtumikorraldust (case management) ja koordineeritud hooldust( managed care). Käesolevaks ajaks on need
nähtused selgelt eristunud, hoolimata sellest, et nii juhtumikorralduses kui ka koordineeritud hoolduse mudelites on palju sarnaseid elemente.

Juhtumikorralduse kontseptsioon sai alguse rahvatervise, sotsiaaltöö ja kutsealase rehabilitatsiooni alaste teadmiste alustest ning omab tugevaid paralleele koordineeriva sotsiaaltöö teooriatega. Koordineeriv sotsiaaltöö keskendub ressursi arendamisele, vahendades inimest süsteemile ja tehes süsteeme kättesaadavamaks, neid kliendi vajadustele paremini kohandades. Tervishoiusüsteemis võimaldab juhtumikorraldus tagada kvaliteetset hooldust, et parandada ravitulemust, vähendada ravi pikkust (sh haiglas viibimise aega) ja kasutada efektiivselt erinevaid teenuseid. Patsiendid ja nende pered saavad abi järjepidevalt ja reguleeritult.
Koordineeritud hoolduse meetodis on paralleelid administreerimise ja juhtimisteooriatega. Koordineeritud hoolduses tegevused on formaliseeritud, st nii töö, tegevused kui ka käitumine on reguleeritud dokumentide ja eeskirjadega.
Formaliseerimisega püütakse muuta töötajate tegevus sarnaseks ja teatud nõudmistele vastavaks ning vähendada omavolilist tegutsemist. Samuti on selle eesmärk kontrolli tagamine ja normatiivide väljatöötamine, millega tegevusi, tulemusi ja oskusi võrrelda. Normatiivid ehk tulemuse standardid võimaldavad hinnata, kas tegevusprotsessi produkt rahuldab esitatavaid nõudeid. Tegutsemisjuhised on olulised nii kommunikatsioonivahenditena kui ka administratiivse abivahendina. Nende põhjal saab hinnata, milline on osakonna ravikvaliteet, samuti on oluline see, et tegutsemisjuhist saab kasutada dokumendina selle kohta, et patsiendile osutatav ravi vastab standardile. Neid saab kasutada ka õe ja patsiendi vahelise töövahendina, et tagada patsiendi parem informeeritus ja kaasamine raviprotsessi.

Ei ole ühest seisukohta, millise elukutse esindajad on sobivaimad töötama juhtumikorraldajatena.
Uurimusi juhtumikorraldaja põhihariduse kohalt napib. Sagedamini soovitatakse õenduse, sotsiaaltöö, psühholoogia ja kutsealase rehabilitatsiooni alast väljaõpet/haridust. Võib väita, et kindlasti vajab iga juhtumikorraldaja lisaks täiendavaid teadmisi, kuna juhtumikorraldaja roll näiteks õele on pigem uus roll ja tunduvalt laiem. Õed, kes asuvad tööle juhtumikorraldajatena, vajavad kindlasti süvendatumalt õpet nõustamise ja erinevate psühhoteraapiate läbiviimise kohta.

Erinevad juhtumikorralduse mudelid peegeldavad erinevaid väärtusi ja ülesandeid, mida kõike juhtumikorralduse meetodi rakendamisega saavutama peaks. Mõnes juhtumikorralduse mudelis (näiteks intensiivne juhtumikorraldus), tähtsustub juhtumikorraldaja, samal ajal osades mudelites (näiteks kliiniline juhtumikorraldus) on väga oluline element tegutsemisjuhised (critical pathway).

Kirjandusest selgus, et õenduspraktikas klassifitseeriti juhtumikorralduse mudeleid selle järgi, kus mudelit rakendatakse- kas haiglavõrgus või väljaspool haiglat, ehk siis kogukonnas. Selle klassifikatsiooni alused ja põhimõtted vajaksid edasist uurimist, et täpsustada, millise meetodiga, kas juhtumikorralduse või koordineeritud hooldusega, on tegemist.
Sõltumata sellest, millist mudelit kasutatakse, sobib juhtumikorraldus kui meetod juhtudel kui püütakse:
* kindlustada teenuse järjepidev jätkumine ajas;
* kindlustada, et teenused vastavad kliendi kõigile muutuvatele vajadustele kogu protsessi vältel;
* aidata ületada takistusi teenusele juurdepääsu osas, mis tekivad tulenevalt teenuse kriteeriumidest, regulatsioonist ja tervishoiupoliitikast;
* tagada, et teenused vastaksid kliendi vajadustele, oleksid piisavad, õigeaegsed ja ei kopeeriks üksteist asjatult.

Juhtumikorralduse üldeesmärgid on kõigi mudelite puhul sarnased:
* parandada patsiendi/kliendi abistamise kvaliteeti;
* vähendada kulutusi, kaasates protsessi patsiendi jõuvarud ja püüdes neid suurendada ja omaosalust toetada ning kaasates tegevusse patsiendi pere, et lühendada haiglasviibimist;
* tõsta patsientide ja nende pereliikmete rahulolu
* tõsta meditsiinitöötajate rahulolu ja soodustada meditsiinitöötajate professionaalset arengut läbi multidistsiplinaarse meeskonnatöö.
Võib arvata, et mudelite paljusus on üks põhjusi, miks juhtumikorraldus on tervishoius laialdaselt levinud. Tänu mudelite paljususele on igal tervishoiuorganisatsioonil võimalik valida talle sobiv mudel või kohandada mudelit vastavalt oma organisatsiooni eesmärkidele.

Juhtumikorralduse meetodi tulemuslikkuse kohta on tehtud arvukalt uurimistöid. Kirjanduses avaldatud uurimistööde tulemused samade mudelite kohta eri maades on olnud vastuolulised.
Kolmes juhtumikorralduse lõpptulemuste uurimuses, mida erinevad autorid oma ülevaateartiklites peavad silmapaistvateks, on tõestatud ACT ja kliinilise juhtumikorralduse efektiivsus võrreldes standardraviga kolmes valdkonnas: teenuse maksumus, perekonna vastutus ja osalus haige pereliikme hoolduses ning perekonna rahulolu. Samuti leiti, et võrreldes standardraviga, oli nii ACT kui ka kliinilise juhtumikorralduse rakendamisel, lühem haiglas viibimine. Võrdselt tulemuslikud olid mõlemad mudelid sümptomite alandamises, vähemates visiitide arvus raviasutusse, ravikatkestuste arvus, sotsiaalse funktsioneerimise parandamises ja klientide rahulolu tõusus.

Juhtumikorralduse uuringuid õendustöös on kõige arvukamalt tehtud finants- ja kliiniliste tulemuste kohta. Tulemused on valdavalt olnud positiivsed ning näidanud juhtumikorralduse efektiivsust, kuid mitmed ülevaateartiklite autorid on pidanud tulemusi küsitavateks, kuna kriteeriumid, mille alusel uurimistööd läbi viidi, pole piisavalt teaduslikult põhjendatud. Samuti jääb selgusetuks ja vajab edasist uurimist, milliste juhtumikorralduse mudelite kohta osad uurimistööd juhtumikorralduse rakendamise kohta õenduspraktikas tehtud olid. Võib oletada, et paljudel juhtudel uuriti pigem koordineeritud hooldust ja selle tulemuslikkust.

Juhtumikorralduse eesmärgid peegelduvad ka õenduse eesmärkides, seetõttu on juhtumikorralduse meetodeid õenduspraktikas rakendatud. Ehkki esimesed juhtumikorralduse mudelid, mis õenduspraktikas rakendati, olid juurutatud ennekõike selleks, et hoida kokku kulusid ja tõsta ökonoomsust, ei saa jätta märkimata, et iga mudeli puhul oli väga tähtsal kohal ka teenuse kvaliteet ja nii patsientide kui ka õdede rahulolu.

Kirjanduse põhjal selgus, et erinevatest juhtumikorralduse mudelitest prevaleerus õendusabis just tugevate külgede mudel. Patsiendi ressurssidele toetumine on õenduses väga oluline ja selle eesmärk on patsiendi tervishoiusektorist sõltumatuks muutmine ja tema ressursside otstarbekas kasutamine. Õenduses vaadeldakse ressursse seoses tervise-ja õendushoolduse eesmärgiga. Praktiline õendustegevus lähtub õendusprotsessist, mis koosneb vajaduste määratlemisest, tegevuste planeerimisest, plaanitu teokstegemisest ning tulemuste hindamisest ning võtab arvesse inimese vaimseid, füüsilisi ja sotsiaalseid aspekte. Juhtumikorraldus kui protsess koosneb ressursside hindamisest, tegevuste planeerimisest, tegevuste sidustamisest, ning tagasisidest ja järelvalvest.

Juhtumikorralduse protsessi ja õendusprotsessi omavahelised seosed ja erinevused vajaksid edasist uurimist. See võimaldaks valida sobivaima juhtumikorralduse mudeli õenduspraktikasse rakendamiseks, kuna juhtumikorralduse kontseptsioonis on oluline rõhuasetus tegevuste ökonoomsusel, õenduses sellele otseselt ei rõhuta.
Samas võib väita, et õendustegevus ei eksisteeri väljaspool reaalset olukorda ehk majanduslikke võimalusi. Nii või teisiti on tervishoiusüsteemid silmitsi väljakutsetega rahuldada kahte näiliselt vastuolulist nõudmist- poliitiline nõudmine tagada kõigile kodanikele kõrgekvaliteediline hooldus ning teiselt poolt vajadus hoida kulusid sellisel tasemel, mida maksumaksjad katta suudavad. Igal juhul on juhtumikorraldus individualiseeritud, see tähendab, ennekõike lähtub kliendist ja tema vajadustest ning samal ajal püüab tagada hoolduse kuluefektiivsust, tulemuslikkust ja kvaliteeti.
IX JÄRELDUSED

1) Juhtumikorraldus on patsiendi/kliendi hoolduse tagamise süsteem, mis püüab tagada teenuse kättesaadavuse, kvaliteedi, ökonoomsuse ja järjepidevuse läbi multiprofessionaalse meeskonnatöö, kaasates protsessi aktiivselt osalema ka patsiendi ja tema perekonna.
2) Juhtumikorraldus on oma ajaloolises arengus läbinud erinevad etapid ning käesolevaks ajaks on juhtumikorraldus oma paljudes erivormides kujunenud arvestatavaks meetodiks tervishoiuteenuse osutamisel.
3) Ei ole ühtseid nõudeid juhtumikorraldaja väljaõppe osas. Juhtumikorraldajale töös vajalikud elementaarsed oskused on eesmärkide seadmine, probleemi lahendamine, kriisisekkumine ja kliendi õiguste eest seismine.
4) Juhtumikorralduse mudelite mitmekesisus on selgelt väljendunud. On klassifitseeritud 3 laiemat gruppi juhtumikorralduse mudeleid: teenuse vahendamise mudelid, rehabilitatsioonile orienteeritud mudelid ja intensiivsed- komplekssed juhtumikorralduse mudelid.
5) Juhtumikorralduse tulemuslikkus võrreldes standardraviga on tõestatud kolmes valdkonnas: teenuse maksumus, perekonna vastutus ja perekonna rahulolu.
6) Juhtumikorralduse meetodi rakendamine õenduspraktikas on üks võimalustest säilitada ja osutada patsiendikeskset ja kvaliteetset õendusabi oludes, kus kulusid optimeeritakse. Õenduspraktikas on kirjeldatud kolme juhtumikorralduse mudelit: haiglapõhine mudel, haiglast-koju mudel ja kogukonnamudel.

X KASUTATUD KIRJANDUS

Anthony,W, Cohen,M;Farkas,M. 1998 Psühhiaatriline rehabilitatsioon, Tallinn, lk 175-180

Bergen,A (1992) Case management in community care:concepts, practices and implications for nursing. Journal of Advanced Nursing 175, 1106-1113

Bergen, A, While,A.(2000)A case for case studies:exploring the use of case study design in community nursing research. Journal of Advanced Nursing,.31.

Bjorkmann,T;Hansson,L (2000) What do case managers do? An investigation of case manager interventions and their relationship to client outcome. Soc Psychiatry, Psychiatr.Epidemiol. 35; 43-50

Bjorkmann,T,Hansson,L (2001) Client satisfication with case management: A study of 10 pilot services in Sweden. Journal of Menthal Health,April 2001,10.

Boyd, M.A; Nihart, M.A.1998 Psychiatric Nursing: contemporary practice. Lippincott-Raven, Philadelphia, USA; 346-357

Brun, C; Rapp,R. (2001) Strenghts-Based case Management: Individuals`Perspectives on Strenghts and the Case Manager Relationship. Social Work,.46

Burns, T; Creed,F; Fahy,T; Thompson,S; Tyrer,P;White,I.(1999) Intensive versus standart case management for severe psychotic illness: a randomised trial. Lancet, 353.

Burns,T, Perkins,R (2000) The future of case management, International Review of Psychiatry,12.

Chan, S; Mackenzie, A; Tin-Fu Ng, D; Ka-yi Leung,J.(2000) An evaluation of the implementation of case management in the community psychiatric nursing service. Journal of Advanced Nursing, 131.

Clarke,T;Baker,P;Watts,CJ;Williams, K; Feldmann, RA; Sherr,L (2002) Self-harm in adults: A randomised controlled trial of nurse-led case management versus routine care only. Journal of Mental Health ,11, 2, 167-176

Connors, K.(1996) Managed care and case management. Australian Nursing Journal, 3, 10-16.

Daiski, I. (2000) The Road to Professionalism in Nursing: Case Management or Practice Based in Nursing Theory? Nursing Science Quarterly, 131.

Dencker, Vierek 1998 Juhtimine ja õendus. Kirjastus Elmatar, Tartu.

Erdmann,Y;Wilson,R.(2001) Managed care:A View from Europe. Annu.Rev.Public Health , 22:273-91.

Giuliano K.K; Poirier, C.E. (1991) Nursing case management: critical pathways to desirable outcomes. Nursing Management 22(3),52-55

Haber, J; Krainovich-Miller,B.; McMahon, A.L; Price-Hoskins,P. 1997. Comprehensive Psychiatric Nursing, 5-th edition. Mosby-Year Book, Inc., Missouri, USA, 319-329

Hemming,M; Yellowlees,P (1997) An evaluation study of clinical case management using clinical case management standards. Journal of Mental Health,.6,5-8.

Holloway, F, Carson,J(2001) Case management: an update, International Journal of Social Psychiatry, 47.

Intagliata,J.(1982) Improving the quality of community care for the chronically mentally ill: the role of case management. Schizophrenia Bulletin, 8, 655-674.

Johnson, K;Schubring,L.(1999) The evolution of a hospital based decentralized case management model. Nursing Economics$, 17,20-29.

Johnson, K; Profitt, N. (1995) A Decentralized Model for case management. Nursing Economics$,13, 17-25.

Kanter, J (1989) Clinical case management: definition, principles, components. Hospital and Community Psychiatry, 40, 361-368.

Lamb,G.S (1992) Conceptual and methodological issues in nurse case management research. Advances in Nursing Science 19, 16-24 , viidatud Chan, S; Mackenzie, A; Tin-Fu Ng, D; Ka-yi Leung,J.(2000) An evaluation of the implementation of case management in the community psychiatric nursing service. Journal of Advanced Nursing, vahendusel.

Lee,D, Mackenzie,A, Dudley-Brown,S,Chin,T (1998) Case management:a review of the definitions and practices, Journal of Advanced Nursing, 27 ,9- 16.

Lockwood,A.,Marshall,M (1999) Can a standardized needs assessment be used to improve the care of people with severe mental disorders? A pilot study of`needs feedback`. Journal of Advanced Nursing,30, 14-28.

MacKenzie, A.; Lee, D.T.F.; Dudley-Brown, S.; Chin, T.M., The processes of case management: a review of the evaluation of a pilot study for elderly people.. Journal of Nursing Management, 6.

Marshall,M. (1995) Social-services case management for long-term mental disorders: A randomised controlled trial. Lancet, 345.

Marshall,M(1996) Case management: a dubious practice. British Medical Journal, .312.

Marshall,M (2000)Assertive community treatment- is it the future of community care in the UK? International Review of Psychiatry, 12.
Meisler, N; Midyette, P. (1994) CNS to case manager: broadening the scope. Nursing Management 25 (11) , 44-46

Minahan, A. 1987 Encyclopedia of Social Work, 212-213

Mitchell, G.J.(1999) Evidence-based practice: Critique and alternative view. Nursing Science Quarterly, 12, 30-35.

Mueser,K.T,Bond,G.R,Drake,R.E&Resnick,S.G(1998)Mdels of community care for severe mental illness:a review of research on case management. Schizophrenia Bulletin,24,37-74

Rhode,D. (1997) Evolution of menthal health case management: considerations for clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 11, 332-339

Rothman,J.(1991) A Model of Case Management: Toward Empirically Based Practice. Social Work, 36,520-528

Roper,N;Logan,W;Tierney,A 1999 Õenduse alused, Tartu: AS Kirjastus Elmatar

Schroeder,C, Trehearne,B, Ward,D. Expanded role of nursing in ambulatory managed care PartI: Literature role development, and justification. Nursing Economics$, 18.

Thornicroft, G. ,Ward, P.( 1993) Care management and mental health. British Medical Journal,.306, 768-769.

Tyrer, P.(1998) Whither community care. British Journal of Psychiatry 173, 359-360
Zander,K. (1988) Nursing Case management: strategic management of cost and quality outcomes. Journal of Nursing Administration 18(5), 23-30.

Ziguras, SJ; Stuart, GW (2000) A meta-analysis of the effectiveness of menthal health case management over 20 years. Psychiatric Services: a journal of the American Psychiatric Association 51 (11), 1410-2143.

Yoder-Wise,S.P 1998. Leading and Managing in Nursing. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data-2nd ed, 1999, lk.374.

Young ,J.G.;Ferrari,P. 1998 Designing Mental Health Services and Systems for Children and Adolescents. A Shrewd Investment

Walsh,E; Gilvarry,C; Samele, C; Harvey,K; Manley, C;Tyrer,P;Creed,F;Murray, R; Fahy, T (2001) Reducing violence in severe mental illness: randomised controlled trial of intensive case management compared with standard care. British Medical Journal,323.