Psüühikahäirete uurimine
vt. ka
Kaplan
and Sadock’s synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry. H.I. Kaplan, B.J. Sadock, J.A. Grebb - 7th ed.
lk. 267-299 - Clinical examination of the psychiatric patient.
  • Intervjueerimine
  • Anamnees
  • Psüühilise seisundi uurimine
    • testmeetodid,
    • kliinilised skaalad
  • [Haiguslugu]
  • Laboratoorsed uuringud psühhiaatrias
  • Radioloogilised uuringud (MRI)
  • Neurofüsioloogilised jm funktsionaalsed uuringud (nt EEG, polüsomnograafia, aktigraafia)
 Intervjueerimine
Intervjeerimisoskused kuuluvad iga arsti tööks vajalike elementaarsete oskuste hulka;

Intervjueerimine tuleb läbi viia viisil, mis soodustab informatsiooni kättesaamist ja ravisuhte loomist patsiendiga;

Patsienti respekteeriv, empaatiline, osavõtlik suhtumine sõltumata patsiendi probleemidest ja isiksuse eripäradest:

  • desorganiseeritud (psühhootiline)
  • kognitiivsete häiretega
  • vaenulik, vastumeelne
  • mitteusaldav
  • liiga üksikasjalik, jutukas
  • kinnine, vähespontaanne
  • potentsiaalselt ohtlik

Intervjueerija emotsionaalsed reaktsioonid ja nende mõistmine;

Verbaalsete ja mitteverbaalsete emotsionaalsete reageeringute identifitseerimine ning  selle informatsiooni kasutamisoskus patsiendi hindamisel ja ravis.

Intervjuu:

1) Intervjuu alustamine - rapporti loomine

2) Intervjuu juhtimine:

  • avatud ja suletud küsimuste kohane kasutamine
  • nn "raskete küsimuste" esitamise tehnika
  • julgustamise, empaatia, selgituste, konfronteerimise, rahustamise, vaikimise ja kokkuvõtvate järelduste kohane kasutamine;
  • informatsiooni edastamine patsinedile arusaadaval viisil;
  • sagedasemad vead intervjuu läbiviimisel:
    • patsiendi mittesobiv katkestamine;
    • pikkade ja keerukate küsimiste esitamine;
    • z'argooni kasutamine
    • küsimuste esitamine viisil, mis sisaldab soovitavat vastust
    • patsiendi verbaalsete ja mitteverbaalsete avalduste ignoreerimine
    • ootamatu teemavahetus
    • üleolev suhtumine (verbaalsetes ja mitteverbaalsetes avaldustes)
    • oluliste teemade ebapiisav käsitlemine

3) Intervjuu lõpetamine - tagasiside