F80-F89
Psühholoogilise arengu häired e. psüühilise arengu spetsiifilised häired |
|||||||||
|
Psühholoogilise arengu
häiretele e. psüühilise arengu spetsiifilistele häiretele on iseloomulikud
järgmised üldised tunnused: 1) algus on alati imiku- või lapseeas; Enamik neist seisundeist esineb palju sagedamini poistel kui
tüdrukuil. Sellesse peatükki on võetud veel kaks seisunditüüpi, mis ei vasta
täielikult ülaltoodud häirete üldisele määratlusele: |
Neile häiretele on iseloomulikud juba varasest lapseeast ilmnevad
keelesüsteemi omandamise raskused või pidurdunud areng. Seejuures ei tulene
sellised häired otseselt neuroloogilistest või kõnemehhanismi anomaalsustest,
sensoorsetest defektidest, vaimsest alaarengust või välisfaktorite
ebasoodsast toimest. Diferentsiaaldiagnoos. Senini pole selget piiri nende seisundite eristamiseks normaalse
arengu variatsioonide äärmusjuhtudest. Üldreeglina võib keele arengu pidurdumist, mis langeb välja vastava vanuse normi kahekordse standardhälbe piiridest, pidada normist kõrvalekaldumiseks. Enamikul sellistel juhtudel avaldub ka täiendavaid probleeme. Vanematel lastel ei ole raskusastmel olulist diagnostilist tähendust, kuna neil on loomulik paranemistendents. Neil juhtudel on häire dünaamika selgitamine kasulik indikaator. Kui uuringul osutub lapse funktsiooni nõrgenemine väheseks, kuid eelnevad andmed lubavad arvata keele arengu rasket pidurdumist, on väga tõenäoline, et käesolev seisund on pigem varasema häire jääknäht kui normaalse arengu üks variant. Tähelepanu tuleb pöörata kõne ja keelelise väljendusoskuse avaldumisele: kui need on hälbinud ja mitteomased varasematele arengufaasidele või kui lapse kõne ja keelelised väljendused sisaldavad kvalitatiivselt anomaalseid iseärasusi, siis on tõenäoliselt tegemist kliiniliselt olulise häirega. Kui kõne- või keeleoskuste nõrgema arenguga kaasneb spetsiifiliste õpivilumuste puudulikkus (spetsiifilised kirjutamis-, lugemis- ja hääldamispuuded), suhtlemisraskused ja/või tundeelu- või käitumishäired, on ebaõige pidada neid normivariatsiooniks. 2) Eristamine vaimsest alaarengust või üldisest arengu
pidurdumisest. 3) Eristamine kõnehäiretest, mis kaasuvad raskele kurtusele,
mõnedele neuroloogilistele või muudele peaaju struktuuride anomaaliatele. F80.0 Spetsiifiline artikulatsioonihäire - spetsiifilise artikulatsioonihäire puhul on lapsel kõnehäälikute kasutamise oskus väiksem ea normpiirist, kuigi tema keelelised oskused ei ole häiritud.
o artikulatsioonipuuded ei ole seotud otseselt sensoorsete, strukturaalsete või neuroloogiliste kahjustustega. Hääldamisvead avalduvad neil lastel kõnelemisel selgesti. F80.1 Ekspressiivse kõne häire - see on kõne spetsiifiline arenguhäire, mil lapse ekspressiivne väljendusoskus on märkimisväärselt madalam ealisest normtasemest, kuid kõnest arusaamine on seejuures normi piirides. Artikulatsioonihäire võib avalduda või mitte.
F80.2 Retseptiivse kõne häire - lapse
arusaamine keelelistest konstruktsioonidest on puudulikum tema eale vastavast
tasemest. Peaaegu kõigil neil juhtudel on ekspressiivne kõne puudulik.
Häiritud võib olla ka hääldamine. Retseptiivse kõne arengu mahajäämuse olulised tunnused:
· hilisemad raskused avalduvad võimetuses aru saada grammatilistest struktuuridest (eitus, küsimus, võrdlus jt.), puudulikus arusaamises kõne nüanssidest (hääletoon, zhestid). Häiret diagnoositakse juhul, kui
F80.3 Afaasia koos epilepsiaga (Landau-Kleffneri sündroom) - häire, mille korral eelnenud kõneareng on olnud normaalne, kuid haigusega seoses kaovad nii retseptiivsed kui ka ekspressiivsed kõneoskused; üldine intellekti tase säilib.
o enamikul juhtudel koos epileptiliste hoogudega.
Esimestel kuudel pärast kõneoskuse häirumist on üsna tavalised käitumis- ja tundeeluhäired, mis kalduvad hiljem mõningase suhtlemisoskuse omandamisel taanduma. Sündroomi tekkepõhjused on ebaselged, kuid kliiniliste avalduste põhjal võib oletada entsefaliitilist protsessi. Haiguse kulg on varieeruv: |
Õpivilumuste spetsiifiliste arenguhäirete mõiste on otseselt võrreldav kõne ja keele spetsiifiliste arenguhäirete mõistega (F80.-) ning põhiolemuselt on nende definitsioon ja hindamine sarnased. Õpivilumuste omandamine kahjustub lapse arengu varasel perioodil.
Kahjustus ei tulene ainuüksi õppimisvõimaluste puudumisest ega kaasnevast
koljutraumast või ajuhaigusest, vaid nende häirete korral arvatakse olevat tegemist kognitiivsete protsesside
anomaalsusega mõnest bioloogilisest düsfunktsioonist. Nende seisundite diagnoosimisel on viit liiki raskusi:
Õpivilumuste spetsiifilised häired sisaldavad häirete gruppe, mis avalduvad õpivilumuste omandamise spetsiifilistes ja olulistes kahjustustes. Õpivilumuste arengu spetsiifilised häired ei ole teiste ebasoodsate faktorite mõju otsene tagajärg nagu vaimne alaareng, suured neuroloogilised puuded, nägemise või kuulmise korrigeerimatu puudulikkus, tundeeluhäired, kuid võivad esineda nendega samaaegselt. Õpivilumuste spetsiifilised häired ilmnevad sageli koos teiste psüühikahäiretega (tähelepanu puudulikkuse või käitumishäire sündroom) või muude arenguhäiretega (motoorsete funktsioonide või kõne ja keele arengu spetsiifilised häired). Õpivilumuste arengu spetsiifiliste häirete etioloogia ei ole teada, kuid oletatakse bioloogiliste faktorite primaarsust, mis koos mittebioloogiliste faktoritega (nagu õppimisvõimalused ja õpetamise kvaliteet jne.) viivad häirete avaldumiseni. Kuigi need häired on seotud ka bioloogilise küpsemisega, ei ole alust oletada, et nende häiretega laste areng on lihtsalt tavalisest aeglasem ja normi saavutavad nad hiljem. Paljudel juhtudel säilivad nende häirete jääknähud nii nooruki- kui ka täiskasvanueas. Sellele vaatamata on vajalik diagnostiline tunnus, et häired ilmneksid mingis vormis varases koolieas. Õpivilumuste spetsiifiliste häirete alla ei kuulu hilisemas koolieas tekkivad õppimise probleemid seoses huvi kadumisega õppimise vastu, õpetamise halva kvaliteediga, tundeeluhäiretega või ülejõukäivate nõudmistega. Iga õpivilumuste spetsiifilise häire diagnoosimiseks on nõutavad mitu olulist tunnust: 1. Peab esinema spetsiifilise õpivilumuse kliiniliselt oluline kahjustus, mille üle saab otsustada järgmiste asjaolude alusel:
· normaalsele arengule kvalitatiivselt mitteomaste tunnuste olemasolu ning sellise seisundi püsivus (nt. õpiraskused ei vähene või ei kao kiiresti, vaatamata abi tõhustamisele kodus ja/või koolis). 2. Kahjustus on spetsiifiline, s.t. ei ole seletatav ainuüksi vaimse alaarenguga või intellektilangusega. 3. Kahjustus on arenguline selles tähenduses, et see peaks avalduma varases koolieas ega tohi olla tekkinud hilisema haridustee käigus. Seda peaks tõendama õpiedukuse dünaamika. 4. Õpivilumuste puudulikku arengut põhjustavad välised faktorid peavad puuduma. 5. Õpivilumuste arengu spetsiifilised häired ei tohi olla kuulmise ja nägemise korrigeerimatute kahjustuste otseseks tagajärjeks. F81.0 Spetsiifiline
lugemishäire - iseloomulik on spetsiifiline ja ilmne lugemisvilumuse arengu
häirumine, mis ei ole seletatav ainuüksi ealise ebaküpsusega, nägemisteravuse
puudulikkusega või ebaadekvaatse õpetamisega. Loetu mõttest arusaamise võime, loetud sõnade tähenduse
mõistmine, suuline lugemisoskus ja lugemispala esitus võivad olla puudulikud.
Lapse lugemisvilumuse tase peaks olema tunduvalt madalam sellest, mida on oodata lapse east, intellekti tasemest ja klassist lähtudes. Siin on vajalik standardiseeritud testide alusel individuaalselt hinnata lugemist, hoolikust ja taiplikkust. Lugemishälvete täpne iseloom sõltub oodatavast lugemisvõimest, keelelistest oskustest ja kirjapildist. Siiski tuleb arvestada, et tähti kirjutama õppides võib ette tulla raskusi tähestiku meeldejätmisega, tähtede nimetuse korrektse ütlemisega, sõnade riimimisega ja/või foneemide analüüsimise või häälikute kategooriatesse jaotamisega (vaatamata normaalsele kuulmisteravusele). Edasistel arenguastmetel võib ette tulla mitmesuguseid
lugemishälbeid, nagu: Samuti võib esineda puudulikku arusaamist loetust, mis ilmneb: Hilisemas lapseeas ja täiskasvanuna on iseloomulik, et häälimisraskused on suuremad lugemispuudulikkusest. Häälikute hääldamisel ilmneb sageli foneetilisi ebatäpsusi ja vigu ning näib, et nii lugemise kui ka häälimise hälbed lapsel võivad osaliselt tuleneda foneemianalüüsivõime kahjustusest. Seni on veel liiga vähe teada häälimisvigade iseloomust ja esinemissagedusest lastel, kes õpivad lugema mittefoneetilises keeles, samuti on vähe andmeid vigade tüüpidest tähestikuta üleskirjutuste puhul. Spetsiifilistele lugemishäiretele eelnevad tavaliselt kõne ja keele arengu häired. Osal juhtudel läbib laps kõne arengu etapid normaalselt, kuid siiski võib esineda kuulmisfunktsiooni puudeid, nagu helide iseärasuste ebatäpne määramine, riimimine, kõnes häälikute eristamise ebatäpsus, helide järjestuse meelespidamise, kuulmisassotsiatsioonide loomise puudulikkus. Mõnel juhul võivad lisanduda ka nägemisfunktsiooni puudulikkuse ilmingud (ebatäpsused tähtede eristamises). Kõik ülaltoodu kehtib esmajoones äsja lugema õppimist alustanud laste kohta ja järelikult ei ole need häired seotud otseselt halva lugemisoskusega. Neil lastel on laialt levinud tähelepanu puudulikkus, mis sageli kaasneb üliaktiivsuse ja impulsiivsusega,. Arenguhäirete tunnused ja nende raskus eelkoolieas varieeruvad märgatavalt, kuid eeltoodud probleemid on tavaliselt (aga mitte alati) olemas. Kaasnevad tundeelu- ja/või käitumishäired neil lastel on laialt levinud just koolieas, seejuures avalduvad tundeeluhäired rohkem nooremas koolieas, hüperaktiivsuse sündroom ja käitumishäired enamasti kesk- ja vanemas koolieas. Sagedased on madal enesehinnang, kohanemisraskused koolis ning häiritud suhted eakaaslastega. F81.1 Spetsiifiline
õigekirjahäire Selle häire põhiliseks tunnuseks on spetsiifiline ja oluline õigekirjavilumuste arengu puue, kusjuures puuduvad spetsiifilised lugemishäired ning nende häirete avaldumist ei saa seostada ealise ebaküpsusega, nägemisteravuse puudulikkusega ega mitteadekvaatse õpetamisega. Neil juhtudel on häiritud ka sõnade korrektne häälimine ja kirjutamine. Ainuüksi halva käekirjaga lapsed ei kuulu siia rubriiki, kuigi mõnel juhul kaasnevad kirjutamisprobleemidega foneemi- ja häälikuanalüüsi raskused. Erinevalt spetsiifilistest lugemishäiretest on sõnade hääldamine tavaliselt foneetiliselt korrektne. - lapse õigekirjaoskused oluliselt puudulikumad, võrreldes eale
vastava tasemega, üldise intellektiga ja kooliklassiga. F81.2
Spetsiifiline arvutamisvilumuste häire seisneb
arvutamisvilumuste arengu spetsiifilises puudes, mis ei ole seletatav
ainuüksi üldise vaimse mahajäämusega või mitteadekvaatse õpetamisega. Raskused aritmeetikas avalduvad mitme variandina: F81.3 Spetsiifilised segatüüpi häired - kahjustatud nii arvutamis- kui ka lugemis- ja õigekirjavilumus, kuid kahjustus ei ole seletatav ainuüksi üldise vaimse arengu mahajäämusega või mitteadekvaatse õpetamisega. |
Spetsiifilisele motoorikahäirele on iseloomulik motoorse
koordinatsiooni raske puue, mida ei saa seostada ainuüksi intellektuaalse
puudulikkusega ega spetsiifilise, kaasasündinud või omandatud neuroloogilise
häirega. Lapse motoorne koordinatsioon, peen- ja üldmotoorika avaldused on
märgatavalt madalamal tasemel, kui peaks olema lapse iga ja intellekti taset
arvestades.
·
Joonistamisoskus on tavaliselt halb ja
sellise häirega lapsed panevad halvasti kokku ka mosaiikpilte, ehitusmudeleid
ja konstrueeritavaid mänguasju, neil on raskusi pildilt detailide leidmisel. Kliiniline uurimine näitab, et enamikul neist lastest on ebaküps
närvisüsteemi areng: Ei esine diagnoositavat neuroloogilist haigust (nagu tserebraalparalüüs või lihasdüstroofia), kuigi osal juhtudel on anamneesis perinataalsed komplikatsioonid, nagu väga väike sünnimass või enneaegne sünnitus. Laste kohmakuse sündroomi nimetatakse sageli aju minimaalse kahjustuse sündroomiks, kuid seda määratlust ei soovitata kasutada, sest sellel on palju erisuguseid ja vastukäivaid tähendusi. |
Segatüüpi spetsiifilised arenguhäired on raskesti
defineeritav, ebapiisava täpsusega määratletud häirete kategooria, mille
puhul on segunenud spetsiifilised keele-/kõne-, õpivilumuste ja/või
motoorsete funktsioonide häired. |
Pervasiivsete arenguhäirete all mõistetakse vastastikuse sotsiaalse mõjutamise ja suhtlemise kvalitatiivset kahjustust, millega kaasneb huvide ning tegevusaktiivsuse piiratus, stereotüüpsus ja monotoonne korduvus. 1) Need normist kvalitatiivselt erinevad hälbed on püsivateks,
kõigis olukordades ilmnevateks tunnusteks, mis varieeruvad vaid avaldumise
intensiivsuse poolest. Mõnikord on need häired seostatavad (arvatavasti sellest ka
tingitud) mõne läbipõetud või olemasoleva haigusega (kõige sagedamini
imikukrambid, üsasiseses perioodis läbipõetud punetised, tuberoosne skleroos,
tserebraallipidoos või fragiil-x kromosoomianomaalia). Lapse autism on pervasiivsete arenguhäirete selline liik, millele on iseloomulik psüühika hälbinud ja/või kahjustatud areng, haigusliku seisundi manifesteerumine enne 3. eluaastat ning häirete avaldumine kolmes valdkonnas: vastastikuses sotsiaalses mõjutamises, suhtlemises ja piiratud stereotüüpses käitumises. Poistel avaldub see häire 3-4 korda sagedamini kui tüdrukutel. Lapse autismi korral puudub tavaliselt täielikult normaalse
arengu eelperiood, või kui see esineb, ei ületa see 3. eluaasta piiri. Lapse autismile on samuti iseloomulik käitumise, huvide ja aktiivsuse monotoonsus, korduvus ja stereotüüpsus, mis igapäevases tegevuses ja suhtlemises kaldub muutuma rigiidseks ja rutiinseks. Tavaliselt avaldub selline omapärane käitumislaad nii uutes tegevustes kui ka igapäevaharjumustes ja mängus. Varases lapseeas võib avalduda eriline kiindumus ebatavalistesse, tüüpilistel juhtudel just kõvadesse objektidesse. Oma tegevuses võivad lapsed demonstreerida erilist püüdu sooritada mitmesuguseid rutiinseid mittefunktsionaalseid rituaale. Need võivad avalduda stereotüüpse hõivatusena omapärasest huvist kuupäevade, kalendri, marsruutide, sõiduplaanide vastu. Sageli esineb neil motoorseid stereotüüpiaid. Reeglina täheldatakse erilist huvi objektide mittefunktsionaalsete elementide vastu (nende maitsmine, nuusutamine), samuti vastuseisu rutiinse elukorralduse või vahetu keskkonna muutusele (nt. kodu kaunistuses või mööbli paigutuses). Peale nende spetsiifiliste diagnostiliste tunnuste võib autismiga lastel sageli avalduda hulk teisi mittespetsiifilisi nähte: kartused/foobiad, une- ja söömishäired, ärritus- ja agressiivsushood. Ka enesevigastamine (näiteks randme hammustamine) on üsna sagedane, eriti neil juhtudel, kui kaasneb raske vaimne alaareng. Enamikul autismiga indiviididel avaldub oma tegevuse organiseerimisel ja vaba aja sisustamisel aspontaansus, initsiatiivitus ja loomingulisuse puudumine, raskused otsuste tegemisel (isegi siis, kui ülesanded vastavad nende võimetele). Lapse vanemaks saades autismi spetsiifilised avaldused muutuvad, kuid puuded nende isiksuse struktuuris püsivad ka täiskasvanueas, ilmnedes üldjoontes samasuguste sotsialisatsiooni- ja kommunikatsiooni probleemidena. Lapse autismi diagnoosi püstitamiseks on nõutav, et arenguhälbed oleksid avaldunud esimesel kolmel eluaastal, kuid seda sündroomi võib diagnoosida ka kõigis teistes eagruppides. Autismi korral võib leida kõiki IQ väärtusi, kuid ¾-l juhtudest leitakse oluline vaimse arengu mahajäämus. Diferentsiaaldiagnoos. Peale teiste pervasiivsete
arenguhäirete on tähtis arvestada retseptiivse kõne arenguhäiret (F80.2),
millega kaasnevad sekundaarsed sotsiaalsed ja emotsionaalsed probleemid;
reaktiivset kiindumishäiret (F94.1) või valikuta kiindumist (F94.2); vaimset
alaarengut (F70-F79), millega kaasnevad tundeelu- ja käitumishäired;
ebatavaliselt varase algusega skisofreeniat (F20.-); Retti sündroomi (F84.2). Atüüpiline autism on pervasiivne arenguhäire, mis erineb
autismist kas haiguse alguse ea või kõigile kolmele põhilisele
diagnostilisele kriteeriumile täieliku mittevastavuse poolest. F84.2 Retti sündroom - sellele
sündroomile peetakse eriti iseloomulikuks sihipäraste käeliigutuste kadumist,
käte pigistus- ja väänamisstereotüüpia teket ning episooditi
hüperventilatsioonihoogude avaldumist. Retti sündroomi on kirjeldatud vaid tüdrukutel,
kusjuures häire põhjus on senini ebaselge. Esimesel 2-3 aastal on pärsitud sotsiaalne ja mänguline areng, kuid sotsiaalsed huvid võivad säilida. Keskmises lapseeas lisanduvad apraksia ja kehatüve ataksia, ilmneb skolioos või küfoskolioos ning koreoatetoidsed liigutused. Alati tekib raske vaimne puudulikkus. Varases või keskmises lapseeas tekivad sageli krambid. Kõige iseloomulikumaks tunnuseks on sihipäraste käeliigutuste ja
peenmotoorsete manipulatiivsete vilumuste kadu, millega kaasneb keelearengu
täielik peetumine või (osaline) kadu. Iseloomulikud on ka rinna või lõua
kõrgusel labakätega tehtavad stereotüüpsed looklevad väänamis- või pesemisliigutused,
käte stereotüüpne niisutamine süljega, oskamatus õigesti toitu närida,
sagedad hüperventilatsiooniepisoodid ning peaaegu alati võimetus kontrollida
pärasoole ja kusepõie tegevust. Sageli täheldatakse ka keele suust
väljaajamist, süljevoolu ning omandatud suhtlemisoskuse kadu. Retti sündroomi
korral on varases lapseas tüüpiline, et kuigi need lapsed ei kontakteeru
sotsiaalselt ümbritsejatega, säilitavad nad teatava sotsiaalse naeratuse või
vaatavad inimestest mööda või läbi (kuigi sotsiaalne suhtlemine võib sageli
areneda hiljem). Seismine ja kõnd muutuvad ebakindlaks, nad hakkavad
harkisjalu seisma ja kõndima, nende lihased on hüpotoonilised ning liigutused
halvasti koordineeritud. Tavaliselt areneb skolioos või küfoskolioos. Umbes
pooltel juhtudest tekib nooruki- või täiskasvanueas seljalihaste atroofia
koos raskete motoorikahäiretega. Hiljem võib areneda rigiidne spastilisus,
mis on tavaliselt väljendunum alajäsemeil. Enamikul juhtudest tekivad ka
epileptilised hood, tavaliselt petit mal tüüpi paroksüsmidega, mis algavad
enamasti enne 8-aastaseks saamist. Erinevalt autismist avalduvad nii
tahtlikud enesevigastused kui ka autistlikud stereotüpiseerunud kompleksid
või rutiinne tegevus harva. Diferentsiaaldiagnoos. Retti sündroomi eristamisel lähtutakse esmajoones käte tahtlike sihipäraste liigutuste kadumisest, pea kasvu peetumisest, ataksia, käte stereotüüpsete pesemisliigutuste tekkest ja närimisliigutuste häirumisest. Motoorika progresseeruv halvenemine kinnitab diagnoosi. F84.3
Lapse muu desintegratiivne häire on
Retti sündroomist erinev pervasiivne arenguhäire , mille algusele
eelneb normaalse arengu periood. Sellele järgneb omandatud vilumuste ja
teadmiste kadu mõne kuu jooksul, millele samaaegselt lisanduvad
spetsiifilised sotsiaalsed, kommunikatsiooni- ja käitumisanomaaliad. Diagnoos baseerub ilmselt normaalse arengu perioodi olemasolul vähemalt esimese kahe eluaasta vältel, millele järgneb suhteliselt kiire varem omandatud vilumuste kadu. Sellega kaasneb kvalitatiivselt muutunud, anomaalne sotsiaalne funktsioneerimine. Neile lastele on tüüpiline psüühika sügav regressioon (keeleliste oskuste, mängulise taseme, õpivilumuste ja adaptiivse käitumise kadu sageli koos võimetusega kontrollida põie ja pärasoole tegevust). Episooditi halveneb ka motoorne kontroll. Sellises seisundis patsiendile on iseloomulik täielik huvipuudus ümbruse vastu, kuid avalduvad motoorsed maneersed stereotüüpsed liigutused ning kommunikatiivsuse ja sotsiaalse suhtlemise autismisarnane kahjustus. Mõnes suhtes sarnaneb sündroom täiskasvanuea dementsusega, kuid erineb sellest kolmes olulises aspektis:
Sisaldab: Helleri sündroom; F84.4 Hüperaktiivsus motoorsete stereotüüpiate ja vaimse alaarenguga Haigusseisund
on ebaselge nosoloogilise kuuluvusega. Puudub ühtne seisukoht, kas kerge
vaimse alaarengu ja hüperkineetilise sündroomiga kaasnevaid häireid oleks
sobivam kodeerida antud rubriigi või F90.- all; käesolevas klassifikatsioonis
kuulub vaimne kerge vaimne alaareng koos hüperkineetilise sündroomiga F90.-
alla. Diagnoosimisel lähtutakse eale mitteomasest raske hüperaktiivsuse, motoorsete stereotüüpiate ja raske vaimse alaarengu kombinatsiooni olemasolust. Kõik kolm nähtu on selle seisundi diagnoosimiseks obligatoorsed. Kui on täidetud F84.0, F84.1 ja F84.2 kriteeriumid, tuleks eelistada neid diagnoose. Seisundile on iseloomulik autismile tüüpiline sotsiaalse
suhtlemise kvalitatiivne kahjustus koos huvide ja tegevuse piiratusega,
stereotüüpsusega ja ühetaolisusega. Aspergeri
sündroomi nosoloogiline kuuluvus on samuti ebaselge. Diagnoos baseerub mõne kliiniliselt olulise keele või kognitiivse
funktsiooni arengu pidurdumise puudumise ning sotsiaalse suhtlemise
kvalitatiivse kahjustuse ja stereotüüpse käitumise, rigiidsete huvide ning
aktiivsuse (analoogselt autismiga) kombinatsioonil. Sellise seisundi korral
võib olla või mitte olla autismile sarnaseid kommunikatsiooniprobleeme, kuid
keele arengu oluline mahajäämus välistaks selle diagnoosi.
|