Psüühikahäirete psühholoogilised seletused |
|||||||||||||||||||||||||
Psüühikahäirete psühholoogilised seletused ja vastavad psühhoteraapiakoolkonnad |
|||||||||||||||||||||||||
|
Emotsionaalsete häirete ja
problemaatilise käitumise põhjuseks või vähemalt käigushoidvaks mehhanismiks
on vildakas mõtteviis ja ekslikud uskumused. Kognitiivse mudeli raames käsitletakse inimest kui infotöötlejat, kes on suuteline mõtlema, teadvustama ja sümboliseerima, kes on suuteline enese kontrolliks ja keskkonna mõjutamiseks. Emotsionaalsete häirete tekkimises on olulised kolme tüüpi kognitiivsed fenomenid (Beck, 1976; Kendall ja Ingram, 1987)
|
Kognitiivsed skeemid erinevad: |
|
|
|
On olemas sellised skeemid, mis
keskenduvad kaotuse ja ohu teemade ümber. Psühhopatoloogia kognitiivne
teooria väidab, et emotsionaalsetele häiretele kalduvatel inimestel on
sellised skeemid:
|
|
Ebafunktsionaalsed skeemid on sageli: Emotsionaalsete häiretega seotud skeemid on sageli 1.
Irratsionaalsed. Ebafunktsionaalsete skeemide aktiveerudes tekivad spetsiifilised moonutused infotöötluses e. kognitiivsed vead Skeemid genereerivad teadvustatud kognitiivseid fenomene, millest emotsionaalsete häiretega seoses on kõige rohkem kõneldud nn. automaatmõtetest.(Beck, 1976). Automaatmõtted on Tüüpilised kognitiivsed vead:
|
Igale
psüühikahäirele on omased spetsiifilised uskumused
|
|
Põhineb õppimisteooriatele. Õppimine - uute käitumisviiside omandamine kogemuse kaudu. Käitumusliku teooria kohaselt kujutavad psüühikahäired endast ebafunktsionaalseid käitumisviise, mis on õpitud klassikalise, operantse või sotsiaalse õppimise mudeli järgi. Kõige rohkem on selle mudeli järgi seletatud ärevushäirete ja depressiooni teket. |
|
|
|
Õppimine toimub siis kui kaks
sündmust esinevad ajas koos. Tingitud stiimul - algselt neutraalne stiimul, mis esinedes koos tingimatu stiimuliga hakkab esile kutsuma sama reaktsiooni, mida tingimatu stiimulgi Stiimulite generalisatsioon: stiimulid, mis on sarnased algsele tingitud stiimulile, hakkavad esile kutsuma sarnast reaktsiooni Kõrgema järgu tingimine: tingitud stiimuli seostumine mingi muu stiimuliga, mis hakkab esialgset reaktsiooni esile kutsuma. Kustumine toimub siis, kui korduvalt esineb tingitud stiimul ilma tingimatu stiimulita |
|
|||
|
|||
Sotsiaal-kognitiivne
õppimine
|
|||
Psüühikahäired
= õpitud ebafunktsionaalne käitumine. Psüühikahäirete olemuseks on valesti
õpitud käitumisviisid või mõningate vajalike käitumisviiside puudumine Neli tüüpi ebafunktsionaalset käitumist
|
|||
Psüühikahäireid
mõjutavad tegurid |
|||||||||||||||||||||||||||
1. Sisemised tegurid |
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Psüühikahäiretega seotud välised tegurid |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Ärevushäirete
kognitiivsed ja käitumuslikud seletused |
||||||||||
Ärevushäirete kognitiivne mudel |
Häirete kliinilised
kirjeldused vt. |
|||||||||
Ärevushäirete kognitiivses
käsitluses võib eristada kahte teineteist täiendavat suunda. Üks lähtub
kognitiivsetest skeemidest ja teine infotöötluse iseärasustest. Ärevushäiretele
on omased spetsiifilised ebafunktsionaalsed kognitiivsed skeemid ja
moonutused infotöötluses. Kõigile ärevushäiretele on omane liialdatud kalduvus tajuda sündmusi hädaohuna. Ohu teema ilmneb nii negatiivsetes automaatmõtetes kui kognitiivsete skeemide sisus. Ärevusele kalduvatel inimestel aktualiseeruvad hõlpsasti ohtu ülehindavad ning toimetulekuvõimet alahindavad skeemid. |
|
|||||||||
Kognitiivsed iseärasused
ärevushäirete korral |
||||||||||
Tähelepanu ja taju |
||||||||||
|
||||||||||
Mälu |
||||||||||
|
||||||||||
Kujutlused |
||||||||||
|
||||||||||
Tõlgendused |
||||||||||
Kardetud sündmuse tõenäosuse ülehindamine
|
||||||||||
Mõtted - negatiivsed automaatmõtted |
||||||||||
|
||||||||||
Metakognitsioonid - Mõtted,
uskumused, ja tegevus mis on suunatud oma kognitsioonidele |
||||||||||
Infotöötlustasandid |
||||||||||
|
||||||||||
Beck eristab kolme infotöötlustasandit: |
||||||||||
|
||||||||||
Käitumise osa |
||||||||||
|
||||||||||
Turvalisuskäitumised säilitavad
ärevust: |
||||||||||
|
||||||||||
Ärevushäirete etioloogias on peetud
oluliseks varasest east pärit kontrollikogemusi. Ootused, et sündmusi pole
võimalik ette näha ega nende käiku kontrollida muudavad inimese ärevushäirete
suhtes haavatavaks (Barlow, 1988), ning soodustavad
nii oma toimetulekuvõimete kui teiste toetuse alahindamist. Loomkatsetes on
selgunud, et kontrollimatud negatiivsed sündmused tekitavad mitmesuguseid
häireid, sealhulgas püsivat hirmu ja füsioloogilist hüperaktivatsiooni.
Kontrolli puudumise tunnet on peetud oluliseks kognitiivseks lüliks paanikahoogude
tekkimisel. Kognitsioonide sisu ärevushäirete korral:
|
||||||||||
|
||||||||||
Kognitiivsed
alusmehhanismid: |
||||||||||
|
||||||||||
Foobia kui õpitud hirm Mowreri kaheastmeline teooria Mowrer esitas idee kaheastmelisest tingimisest
seletades foobiate ja vältiva käitumise tekkimist järgnevalt. Puudulik kustumine. Enamusel inimestest esinevad mõnel eluperioodil hirmud ja rituaalid, kuid tavaliselt ei kujune sellest halvavat häiret. Marks: ärevushäired pole mitte vale õppimise vaid puuduliku kustumise tagajärg. Häired tekivad inimestel, kes kalduvad kergesti vältima Oluline faktor foobiate tekkimisel on valmisolek (preparedness) On olemas sünnipärane hirmuvalmidus mõne stiimuli suhtes: kõrgus, tugev müra, kiire liikumine maapinna läheduses, võõras territoorium Latentne pidurdus Vastikus ja vastikustundlikkus Mudelõppimine. Eelsoodumus mõneks hirmuks võib olla õpitud lapseeas, oluliste pereliikmete käitumisest Sobivam on käitumuslik seletus lihtfoobiate tekke seletamisel. Sotsiaalfoobia ja agorafoobia puhul on kognitiivsete mehhanismide tähtsus suurem. |
||||||||||
Lihtfoobia tähendab püsivat ja
irratsionaalset hirmu mõne spetsiifilise objekti, tegevuse või olukorra ees
mille tulemuseks on tungiv soov seda objekti, tegevust või olukorda vältida. |
||||||||||
|
||||||||||
Paanikahoogude tekkimises
või vähemalt säilimises on oluline osa kalduvusel tõlgendada arusaamatuid
kehalisi aistinguid kui märke kehalisest või psüühilisest katastroofist. |
|
|||||||||
Interotseptiivse õppimise mudeli kohaselt muutuvad juhusliku
paanikahoo ajal esinenud kehalised aistingud edaspidi paanikahoogude
vallandajaks (õpitud häirereaktsioon). Paanikahooge kogenud inimene muutub
ülivalvsaks kehaliste aistingute suhtes ja tõlgendab neid aistinguid kui
märke uuest paanikahoost. |
|
|||||||||
Neli tüüpilist
katastroofiteemat:
|
||||||||||
|
||||||||||
Paanikahoo ajal
lisandub spetsiifiline "kognitiivne defitsiit": |
||||||||||
|
||||||||||
Paanika säilimisele
aitab kaasa:
|
||||||||||
|
||||||||||
Komplikatsiooniks, mis paanikahoogude
puhul tavaliselt tekib, on agorafoobia:
olukordade kartmine ja vältimine, kus paanikahoog võiks tekkida ja kust ei
saa kiiresti ohutusse kohta või abi pole käepärast |
||||||||||
Paanikahäire
kognitiivsed alusmehhanismid: |
||||||||||
|
Generaliseerunud ärevushäire |
||
Iseloomulik on pikaaegne ülemäärane
ärevus ja mure mitme tegevuse või sündmuse (näiteks töö või toimetulek
koolis, pereliikmete heaolu) pärast. Muretsemine on nii normaalne
nähtus, kui ka tegevus, mis on seotud mitme emotsionaalse häirega. GAD
patsientide mured on sisult sarnased tervete inimeste muredega, kuid alluvad
vähem kontrollile ja tahtlikult on neid raske korrigeerida. Borkovec et al (1983): Muretsemine on mõtete ja kujutluste ahel, mis on negatiivse afektiivse laenguga ja kontrollimatu. Muretsemist on käsitletud kui probleemi lahendamisele suunatud tegevust, mis on pigem verbaalne, kui kujundlik tegevus. Positiivsed ja negatiivsed mure-uskumused |
|
Sotsiaalfoobia |
||
Etioloogia |
||
Eelsoodumuseks on
mittespetsiifiline pärilik eelsoodumus üldiseks ärevuseks. Tõenäoliselt seetõttu
seostub ka kõrge püsiärevusega nagu teisedki ärevushäired. Kendler et. al (1992) on
leidnud ka spetsiifilisemaid pärilikke faktoreid. On oletatud, et häbelikul
käitumisel on bioloogiline alus. Kui eelsoodumusele lisanduvad ebafunktsionaalsed õpitud käitumisviisid ja kognitiivsed tegurid, võib kujuneda sotsiaalfoobia |
|
|
Käitumuslikud tegurid |
||
Õppimine: ebameeldivate suhtlemiskogemuste kaudu õpitud vältimine. Seda on raske tõestada, võib omada rolli SF vallandajana. Puudulikud sotsiaalsed oskused. Sotsiaalsete oskuste puudumise põhjuseks võib olla nii tõeline oskuste defitsiit, kui ka olemasolevate oskuste pärssimine. Seos SF ja sotsiaalsete oskuste vähesuse vahel on olemas, aga kas see on põhjuslik seos, pole tõestatud. |
||
Kognitiivsed tegurid |
||
Alususkumus: teiste negatiivne hinnang on katastroof, mis suure tõenäosusega võib juhtuda, kui sattuda tähelepanu keskpunkti Tõlgendustendents: kriitikat, jälgimist (scrutiny) ja negatiivset hinnangut nähakse ka siis, kui see on vähetõenäoline. Tähelepanueelistus: ohu märke pannakse esmajärjekorras tähele: teised, kes võivad vaadata, ärevuse kehalised ilmingud, jt. |
||
Obsessiiv-kompulsiivsete häirete kognitiivne
seletus |
||
Sundmõtted on normaalsed fenomenid,
mida enamusel inimestel mõnikord ette tuleb. Häire kujunemisel on oluline
hinnang, mida sundnähtudele antakse, mitte niivõrd sundnähtude sisu.
Sundnähte tõlgendatakse kui midagi ebanormaalset ja sellega liitub kõrgendatud vastutusevõtmine
– end peetakse vastutavaks kahju eest ja arvatakse, et peab
midagi tegema selle ärahoidmiseks. Sellistele
hinnangutele järgnevad neutraliseerivad
reaktsioonid, mis võivad olla sisemised või välised.
Neutraliseerivad reaktsioonid vähendavad vastutustunnet ja ärevust ja see
kinnitab nende püsimajäämist. Katsed mõtteid maha suruda võimendavad neid
veelgi. Mõtte samastamine teoga. |
||
Mowreri kaheastmeline teooria: Esimesel astmel toimub ärevuse "õppimine" klassikalise tingimise teel: ärevus seostub mingi sündmuse (stiimuliga) II astmel kasutatakse ärevuse vähendamiseks mingit rituaalset tegu. Kui ärevus vähenebki, kinnitab see kompulsiivset tegu ning selle kordamine on tulevikus tõenäosem. Samas säilitab kompulsiivne käitumine ka ärevusreaktsiooni, sest inimene pole ärevusttekitava stiimuliga nii kaua kontaktis, et ärevusreaktsioon võiks kustuda. Nii tekib kompulsiivne tsükkel, millest on raske välja murda. Paremini kehtib see seletus pesemisrituaalide kohta. Sünnipärane valmisolek mängib suuremat rolli puhastamiskompulsioonide korral; kontrollimisrituaalide tekkes on perekondlikul õppimisel suurem tähtsus. Stiimulite
generalisatsioon. Rituaalide funktsionaalne autonoomia. Tekke alguses on kompulsiivsetel rituaalidel ärevust alandav funktsioon, kuid hiljem hakkavad algstiimulite kõrval ka teised stiimulid rituaale vallandama, st. rituaalid muutuvad suhteliselt iseseisvaks. |
||
Depressiooni
kognitiivsed ja käitumuslikud teooriad |
||||||||||
Depressiooni kognitiivne triaad |
||||||||||
|
||||||||||
Infotöötlus depressiooni korral |
||||||||||
Taju |
||||||||||
|
||||||||||
Mälu |
||||||||||
|
||||||||||
Tõlgendused
|
||||||||||
|
||||||||||
Depressiooni kognitiivne mudel kokkuvõttes |
||||||||||
|
||||||||||
Depressiooni käitumuslik
mudel |
||||||||||
Depressiooni käitumuslikku külge
on kirjeldanud P.Lewinsohn.
Lewinsohni mudelile
põhinevad depressiooni
käitumisteraapia mitmed tehnikad.
|
||||||||||
|
|
|||||||||
Depressiooni õpitud abituse mudel |
||||||||||
Seligman
kirjeldas õpitud abitust kui kogemuse kaudu omandatud ootust, et sündmusi on
võimatu kontrollida ja tegevus ei vii eesmärkideni. |
||||||||||
Õpitud
abitus mõjutab depressiooni teket koos seletusstiiliga. |
||||||||||
Psüühikahäirete psühhoanalüütiline seletus
|
|
Psüühikahäirete allikaks on
lahendamata sisekonfliktid vastandlike vajaduste vahel. Kui konflikt on
teadvustamata, võib see olla püsivaks rahulolematuse ja ärevuse allikaks.
Ärevus tekib lubamatute impulsside pealetungist, kui tekib oht, et need
võivad jõuda teadvusse ja käitumisse. Neurootilise ärevuse allikaks võivad olla ka välised ohud, kuid sisemised on tavalisemad. Neurooside põhiliseks aluseks on selline sisemist päritolu ärevus. Lubamatute impulsside (soovide, tunnete jne) vastu rakenduvad kaitsemehhanismid. Tavaliselt suudetakse leida vastuvõetav tasakaal impulsside ja kaitsete vahel ja leitakse sobivad viisid vajaduste (nt. sõltuvuse, agressiivsete või seksuaalsete) mõõdukaks rahuldamiseks, mis hoiab ära ka liiga tugeva ärevuse tekke. Kui miski seda tasakaalu häirib, muutub ärevus nii tugevaks, et häirib inimese toimetulekut või siis rakendatakse nii jäiku kaitseid ärevuse ohjeldamiseks, et see muutub omaette probleemiks/sümptomiks. Faktorid, mis võivad tasakaalu häirida
Olulised sisekonfliktid kujunevad välja lapseeas, suhetest lähedaste inimestega. Konfliktidega seotud problemaatilisi mõtlemise-, tundmise- ja käitumisviise korratakse erinevates vormides läbi kogu edasise elu. |
|
Generaliseerunud ärevushäire Paanikahood. Foobiate puhul on tihti tegemist nihutusega. Hirmu tegelik objekt on välja tõrjutud ja asendatud foobiaobjektiga. Dissotsiatiivsed häired Sundhäired. Somatisatsioonihäire. |
|