Kliinilise
psühholoogia õppematerjalid on mõeldud abiks arstiteaduskonna üliõpilastele
psühhiaatria ainepprogrammi [ARPS.01.067] omandamisel. |
Kliinilise psühholoogia üldiseloomustus
|
|
Kliiniline
psühholoogia (ka meditsiinipsühholoogia) käsitleb tervise, haiguse, ravi ja
raviprotsessis osalejatega seotud psühholoogilisi probleeme. APA määratleb kliinilist psühholoogiat kui eriala, mis kasutab psühholoogiateadmisi selleks, et paremini mõista, ennustada ja leevendada intellektuaalseid, emotsionaalseid, psühholoogilisi ja käitumuslikke häireid ja puudeid (APA, 1981). |
|
Tervisepsühholoogia on psühholoogiateadmiste kasutamine tervise edendamiseks ja säilitamiseks, haiguste ennetamises, diagnostikas ja ravis ning tervishoiusüsteemi parandamisel ja tervisepoliitika kujundamisel (Matarazzo, 1982) |
|
|
|
|
|
Psühholoogia teadmistevaldkond |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Psühholoogia koolkonnad |
|
|
|
|
|
|
|
Kliinilise psühholoogia traditsioonilised alavaldkonnad |
|
|
|
Kliinilise psühholoogia uuemad rakendused |
|
|
|
|
|
Meditsiiniasutustes töötab ~ 40 psühholoogi |
|
Kliinilise psühholoogia probleemid
ja arengusuunad mujal Euroopas |
|
Probleemid
Arengusuunad
Kliinilise psühholoogia probleemid ja arengusuunad Eestis Probleemid
Arengusuunad
|
|
|
Isiksuse mõiste - isiksus tähendab inimest iseloomustavate ja eristavate psüühiliste omaduste summat, mis on käitumise stabiilsuse aluseks. Isiksuseteooriaid: isiksuse käsitlused võib jagada kahte
rühma: |
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Isiksuse omaduste poolest on mõned inimesed omavahel sarnasemad kui teised, st. isiksusi on võimalik tüpologiseerida. Esimesed tüpoloogiad seostavad isiksust organismi talitluse ja kehaehitusega ja neid võib nimetada temperamendi tüpoloogiateks. |
||||||||||||
|
1) HIPPOKRATES: |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
2) E. KRETSCHMER (1921) |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
3) W. SHELDON (1954) |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
4) C.G.JUNG |
||||||||||||
|
Ekstravert: väljapoole suunatud, inimene kelle jaoks on olulisemad sündmused ja suhted väljaspool teda ennast Introvert: sissepoole suunatud, hõivatud oma sisemistest, subjektiivsetest protsessidest |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Lähtuvad eeldusest, et inimestel on teatud kindlad, neid iseloomustavad jooned, mis on suhteliselt püsivad ja avalduvad erinevates olukordades. Isiksuse jooned on küllalt universaalsed, kuid inimesed erinevad selle poolest kuivõrd üks või teine joon on väljendunud. Isiksus = isiksusejoonte summa Gordon Allport leidis 18 000 sõna, mida saab kasutada
isiksuse iseloomustamiseks |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
III Faktoranalüüs: isiksuse dimensioonid |
||||||||||||
|
Tänapäeval on klassifitseeriva lähenemise raames kõige rohkem levinud isiksuse dimensionaalne käsitlus. Püütakse leida isiksust kirjeldavaid põhidimensioone. |
||||||||||||
|
Raymond Cattell sai faktoranalüüsides küsimustikke, isiksuseteste ja vaatlusandmeid 16 põhidimensiooni |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Hans Eysenck leidis, et isiksus on kirjeldatav kahe põhidimensiooni abil
|
||||||||||||
|
Isiksuse omaduste Suur Viisik |
||||||||||||
|
Väga mitmete isiksuseküsimustike faktoranalüüsil on esile tulnud viis faktorit, mida võib pidada isiksuse põhidimensioonideks
|
||||||||||||
|
Isiksuse dimensioonide seos isiksushäiretega |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Põhidimensioonide päritolu ja stabiilsus |
||||||||||||
|
Isiksus
on ca 50% ulatuses geneetiliselt määratud, eriti dimensioonid N ja E. Perekondadevahelised erinevused ei oma tähtsust isiksuse põhidimensioonide kujundamisel. Perekonnasisestel erinevustel ja perekonnavälistel teguritel on mõningane osa. Täiskasvanueas muutuvad põhilised isiksusejooned vähe. Viimased muutused toimuvad 20-30 eluaasta vahel. Tavalise keskmise elukogemuse korral on muutused pärast 30-t eluaastat väikesed. Mõju võivad avaldada väga dramaatilised sündmused ja oletatakse et ka intensiivsel psühhoteraapial võib mõnikord isiksust muutev mõju olla. |
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
L.Clark ja D.Watson nimetavad temperamendiks primaarseid sünnipäraseid afektiivseid omadusi, mille ümber kujunevad üldisemad isiksuse dimensioonid. Sellega seoses räägitakse kõige rohkem positiivsest ja negatiivsest afektiivsusest. Negatiivne afektiivsus (=neurotism) on püsiv, pärilik ja väga üldine isiksuse dimensioon, mille temperamendiliseks aluseks on tundlikkus negatiivsete stiimulite suhtes (Tellegen). Kõrge negatiivse afektiivsusega inimestel tekivad kergesti mitmesugused negatiivsed emotsioonid: hirm/ärevus, kurbus/depressioon, süütunne, vaenulikkus, ärrituvus, enesega rahulolematus. Selle emotsionaalse tuumaga on seotud negatiivsed kognitsioonid, enese ja teiste negatiivsed hinnangud, somaatilised kaebused, pessimism, madal enesehinnang ja rahulolematus erinevate eluvaldkondadega (abielu, töö, suhted, jne.). Positiivne afektiivsus (=ekstravertsus) on teine oluline pärilik temperamendidimensioon ja sisaldab endas kergesti tekkivaid positiivseid emotsioone, energiat, liitumist (affiliation) ja domineerivust. Kõrge PA-ga isikud on sageli heatujulised, entusiastlikud, aktiivsed, sõbralikud, kehtestavad ja enesekindlad. On vaieldud, kas selle dimensiooni tuum on afektiivne, interpersonaalne või motivatsiooniline, Clark ja Watson arvavad, et afektiivne Tõenäoliselt on kolmas oluline temperamendidimensioon impulsiivsus, mis isiksuse dimensioonidest on seotud kohusetundlikkusega, kuid seda dimensiooni on suhteliselt vähem uuritud. |
||||||||||||
|
C.R.Cloningeri kolmefaktoriline isiksuse mudel |
||||||||||||
|
1. Kahju vältimine: ärevusele kalduvus |
||||||||||||
|
Negatiivne afektiivsus on seotud nii ärevuse kui depressiooniga, st moodustab üldise distressifaktori, mis on depressioonil ja ärevushäiretel ühine. Lisaks meeleoluhäiretele seostub foobiate, hüpohondria, söömishäiretega. Depressioonile
on spetsiifiliseks eelsoodumuseks madal positiivne afektiivsus. Ärevushäirete
korral lisandub kõrge autonoomne aktivatsioon. |
||||||||||||
|
Mõned veel tähelepanu väärinud isiksuse omadused
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Interpersonaalse käitumise ringmudel sai alguse T.Learyst,
tänapäevasel kujul arendas välja Wiggins.
|
||||||||||||
|
Õppimisel põhinevad isiksuseteooriad: |
||||||||||||
|
Skinner: isiksus on õpitud käitumismudelite kogum. Inimkäitumine on lõpmatult muutlik ja sõltub sellest, mida keskkonnast õpitakse. |
||||||||||||
|
Enamus käitumisest on määratud intrapsüühiliste jõudude poolt. Isiksuse tuumaks on teadvustamata, sageli konfliktsed vajadused, st põhiline motivatsioon on alateadlik. Motivatsioonilised jõud kujundatakse põhiliselt lapsepõlvekogemuse poolt.
|
||||||||||||
|
1) Klassikalise psühhoanalüüsi põhiseisukohad |
||||||||||||
|
Psühhoanalüüsi rajaja on Sigmund Freud. Klassikalise psühhoanalüüsi aluseks on viis põhiseisukohta: |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Mõned põhimõisted (V.Tähkä) |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
1) Toopiline Psüühilised fenomenid on erineva teadvustatuse astmega.
Alateadvus on psüühika teadvustamata osa, mis siiski oluliselt määrab inimese käitumist. Freudi arvates oli enamus inimese igapäevakäitumisest motiveeritud alateadlike jõudude poolt. Oluline on dünaamiline alateadvus - see osa, mida ei saa teadvustada kui ka tahaks, sest teadvustamist takistavad mingid sisemised jõud. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
2) Strukturaalne - Isiksus koosneb kolmest funktsionaalsest osast, inimeses on kolm motiveerivat jõudu. Id / Ego / Superego |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
3) Dünaamiline Kõik
psüühilised fenomenid ja käitumine on vastandlike jõudude koostoime
tagajärjeks. Inimese käitumine ja motivatsioon on aktiivsed, energiaga laetud
ja muutuvad pidevalt. Isiksuse struktuuri osad on loomult vastandlikud, ehk
teisisõnu on sisekonflikt inimesele omane. Enamasti suudavad egofunktsioonid
tagada, et konflikt on talutav. Kui aga sisemistel või välistel põhjustel idi
või superego nõudmised tugevnevad, võib tasakaal häiruda. |
||||||||||||
|
4) Ökonoomiline Seotud sellega, kuidas psüühilist energiat jagatakse, vallandatakse ja muudetakse. Energiaallikaks on tungid. Tungid ise võivad erinevatel inimestel olla erineva jõuga. Kuna energiat on piiratud hulk, siis saab üks alasüsteem energiat teiste arvelt. Energia investeerimist mingisse tegevusse, asja, isikusse, mis võib vajadust rahuldada, nimetatakse objektivalikuks. Energia on ühelt objektilt teisele ümberpaigutatav. |
||||||||||||
|
5) Geneetiline Täiskasvanu isiksus kujuneb läbi järjestikuste arenguastmete. Freud pidas oluliseks psühhoseksuaalset arengut. Arenguastmeid eristas vastavalt kehapiirkondadele, mis on naudinguallikaks. Igal arenguastmel peab laps toime tulema konfliktiga, mis tekib naudingusoovide ja piirangute vahel. Nii liiga palju rahuldust kui liiga palju piiranguid võib kaasa tuua fiksatsiooni sellesse staadiumi ja olla täiskasvanuea probleemide allikaks. Seega täiskasvanu isiksus ja probleemid sõltuvad sellest, kuidas lapseeas on iga staadiumi arenguülesanded lahendatud. |
||||||||||||
|
Fairbairn / Margaret Mahler / D.W. Winnicott |
||||||||||||
1. Fairbairn |
|||||||||||||
|
Fairbairni peetakse Briti objektsuhete koolkonna keskseks esindajaks. Nii nagu kogu objektsuhete psühholoogia, lähtub ta ideest, et suhetevajadus on omaette motiveerivaks jõuks. Inimkäitumise lõppeesmärgiks pole mitte kehalise naudingu saavutamine vaid tähendust omavate inimsuhete loomine. Libido pole naudingut otsiv vaid pigem objekti otsiv. Impulsid on vaid endopsüühiliste struktuuride dünaamiline osa. Kõige tähtsamaks arengufaktoriks on varased ema-lapse suhted, sõltuvus ja selle muutumine. Arengu primaarne küsimus pole tungide rahuldamine, vaid ego terviklikkuse säilitamine. Laps alustab elu tervikliku egoga, tal on sünnipärane ego kasvu potentsiaal. Psüühikahäired on ego terviklikkuse kaotuse, st. lõhenemise tagajärjeks, mille põhjuseks on ebarahuldavad suhted emaga. |
||||||||||||
|
Arengustaadiumid
Iga arenguaste viib lähemale autonoomsele funktsioneerimisele ja sisaldab endas erilist suheteviisi oluliste inimestega. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Margaret Mahler |
|||||||||||||
|
Arengu põhiliiniks on liikumine sümbioosilt eraldumise (separatsiooni) ja individuatsioonini. Eraldumine: Lapse enese-eristamine sümbiootilisest sulamist emaga. Individuatsioon: Lapse savutustel põhinev ettekujutus tema isiklikest omadustest |
||||||||||||
|
Eraldumise astmed |
||||||||||||
|
Eelastmed
|
||||||||||||
|
Eraldumise-individuatsiooni astmed |
||||||||||||
|
1. Diferentseerumine. 4-5 kuuselt |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
2. Harjutamine (Practicing): 9 - 15 -18 elukuu |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
3. Lähenemine (Rapprochement): 15-24 elukuu |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
4. Individuaalsuse konsolideerumine: kolmanda eluaasta alguses. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
|
Humanistlikud
isiksuseteooriad
|
|
|
|
P.T Young: Motivatsioon on protsess, mis äratab tegevuse, säilitab ja reguleerib seda. |
||
|
Mõisted - Motiveerivaid faktoreid võib jagada kolme suurde kategooriasse: |
||
|
Aktiivsuse allikad: miks indiviid
tegutsema hakkab ·
Vajadus: seisund, mis tekib siis, kui indiviid
kogeb, et mingid tema olemasoluks ja arenguks vajalikud objektid puuduvad. Näit.
toiduvajadus, lähedusvajadus. ·
Tung e. ajejõud e. drive: aktualiseerunud
vajadus, liikumapanev jõud, mis sunnib indiviidi tegutsema, lahendust otsima.
Mõnikord nimetatakse tungiks bioloogilisi vajadusi. |
||
|
Aktiivsuse suund: miks valitakse just
need tegevused vajaduste rahuldamiseks. ·
Motiiv: objekt (materiaalne või ideaalne), mis
äratab tegevuse ja määrab suuna, see mille pärast tegevus toimub. Motiiv on
vajaduse konkretiseerumine tegelikkuses. ·
Eesmärk: teadvustatud ja määratletud motiiv. |
||
|
Subjektiivsed
elamused,
mis motivatsiooniliste nähtustega kaasas käivad on emotsioonid. Ehk
teisiti võib motivatsioonilisi nähtusi jagada:
|
||
|
Instinktiteooriad. |
||
|
Tunge
taandavad motivatsiooniteooriad |
||
|
·
enamusel loomaliikidel näib olevat vajadus uurida
ümbrust ja manipuleerida objektidega, ka siis kui kõik kehalised vajadused on
rahuldatud. ·
Nii inimeste kui loomade käitumist võib motiveerida vajadus
keskkonnaga edukalt toime tulla ja uutele väljakutsetele vastata. · Käitumist võivad mõjutada välised asjaolud, mitte siseseisund. |
||
|
|||
|
Inimene
püüab säilitada stimulatsiooni ja aktivatsiooni teatud taset. Kui
stimulatsiooni ja aktivatsiooni tase langeb liiga madalale, püütakse neid
suurendada stimulatsiooni otsides. Optimaalsel aktivatsioonitasemel tegutseb
inimene kõige efektiivsemalt. Miks
mõned inimesed riskivad rohkem kui teised? Stimulatsiooni optimaalne tase on väga individuaalne. Elamusi otsivad inimesed: eelistavad riskantseid spordialasid, otsivad erutavaid elamusi (nt. narkootikumid), eelistavad eksootilisi puhkusi, tundmatuid toite, vahelduvaid partnereid jne. |
||
|
Vastandprotsesside hüpotees |
||
|
Mõned
üldisemad küsimused,
millega enamus motivatsiooniteooriaid tegeleb ja mis teooriaid eristavad. 1. Kas
rõhutatakse sünnipärase või omandatu osa käitumise määramisel:
2. Kas
inimene teab oma tunnete, käitumise ja mõtete põhjusi või ei, st. kas need on
teadvusele kättesaadavad või mitte. 3. Kas
käitumine on primaarne või instrumentaalne. St. kas käitumine käitumise enese
pärast (tegevus tegemise lõbust) või on käitumine alati mingi muu essmärgi
saavutamise, vajaduse rahuldamise teenistuses. 4. Kas
käitumine on konservatiivne või muutusele orienteeritud. Kas käitumise
põhieesmärgiks on tasakaalu taastamine ja pingelangus või pigem uute
võimaluste loomine, tasakaalu häirimine, uute pingete otsimine. 5.
Milline on inimloomus: kas inimene on loomult hea, altruistlik, loov või
pigem halb, egotsentriline, agressiivne ja vaenulik. 6.
Kuivõrd on motivatsioon hedonistlik. Kas käitumine taotleb kasu või mõnu. 7. Kas
motivatsioon on sisemine või väline. Palju on püütud koostada vajaduste nimekirju. Kuna vajadused muutuvad, on nimekirjade koostamine küllalt mõttetu, küll aga on vajadusi võimalik ühistunnuste põhjal grupeerida. |
||
|
Põhilised bioloogilised vajadused (bioloogilised selles mõttes, et sünnipärased ning ühised inimestel ja loomadel): |
||
|
|
||
|
Oluliseks motivatsiooni aspektiks on vajaduste ja motiivide hierarhia. Probleemid, mis tekivad liiga lõdvast või liiga jäigast hierarhiast. |
||
|
Abraham Maslow vajaduste püramiid. |
||
|
|
||
|
Sagedamini uuritud motiveerivad faktorid: |
||
|
1.
Saavutusvajadus: soov edu saavutada ja hirm ebaedu ees. |
||
|
2.
Osalusvajadus e. afiliatsioon: püüe luua ja säilitada suhteid teistega |
||
|
3.
Domineerimine ja võimuiha (Adler) 4. Altruism. Sümpaatia ja empaatia. |
||
Rahuldamata vajadused |
|||
|
|
||
|
Barjäär: takistus, mis ei lase eesmärgile läheneda. |
||
|
Frustratsioon - seisund, mis tekib inimeses siis kui barjäärid takistavad tegevust eesmärgini arendamast. |
||
|
Frustratsioonitolerants - võime taluda loobumisi |
||
|
Frustratsiooni tekkimisel on kaks eeltingimust: |
||
|
|
||
|
Frustratsioon tekib siis kui: |
||
|
|
||
|
Barjäärid võivad olla |
||
|
-välised:
füüsilised või sotsiaalsed Reaktsioonid
barjäärile ja võimalused barjääriga toime tulla: |
||
|
Mõned üldised frustratsiooniallikad: |
||
|
|
||
|
Tihti igas eluperioodis erinevad: |
||
|
|
||
|
Toimetulek ja toimetulekustiilid |
||
|
Konflikt: vastuolu
valentsuste vahel 1. Approach - approach.
On olemas kaks positiivse valentsusega eesmärki, ainult ühte neist on
võimalik saavutada 2. Avoidance - avoidance 3. Approach - avoidance 4.
Kaksikkonflikt Kohanemine ja kohanematus |
|
|
Kommunikatsiooniprotsess |
|
|
|
|
Teates peaks olema veidi infoliiasust. Tavalises suhtluses on seda kuni 50%.
|
|
Tagasiside: sisemine väline |
|
Kontekst |
|
|
|
|
|
|
|
Suhtlemine ei toimu üksikteadete kaudu, vaid teatud reeglite järgi ühendatud tervikutena.
Käitumisviisid, mis tekitavad partneris kaitselist suhtlemist:
Tüüpilised kaitselise suhtlemise mustrid:
|
|
|
|
|
|
Tõhusa eneseväljenduse reeglid |
|
|
|
Vestluse tulemus oleneb kõneleja eesmärgist. Küsige endalt: Kas ma tahan võita või suhelda? Kas mul peab tingimata olema õigus või ma taotlen vastastikust arusaamist? |
|
|
|
Emotsioone võime käsitleda protsessina ehk sündmuste ahelana, mis algab emotsiooni tekitanud sündmusega ja lõpeb emotsioonide avaldumisega – näit. näoväljendustes või mingis tegevuses. Emotsioon on reaktsioonide ahel sündmusele, mis on seotud inimese vajaduste ja eesmärkidega. |
|
|
|
|
|
Emotsiooniteooriad |
|
|
Emotsioonide kognitiivne teooria
Perifeerne emotsiooniteooria
KNS aktivatsiooniteooriad
|
|
|
Millised on põhiemotsioonid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|