Kliinilise psühholoogia õppematerjalid on mõeldud abiks arstiteaduskonna üliõpilastele psühhiaatria ainepprogrammi [ARPS.01.067] omandamisel. |
Kliinilise psühholoogia üldiseloomustus |
Kliiniline psühholoogia (ka
meditsiinipsühholoogia) käsitleb tervise, haiguse, ravi ja raviprotsessis
osalejatega seotud psühholoogilisi probleeme. APA määratleb kliinilist psühholoogiat kui eriala, mis kasutab psühholoogiateadmisi selleks, et paremini mõista, ennustada ja leevendada intellektuaalseid, emotsionaalseid, psühholoogilisi ja käitumuslikke häireid ja puudeid (APA, 1981). |
|
Tervisepsühholoogia on psühholoogiateadmiste kasutamine tervise edendamiseks ja säilitamiseks, haiguste ennetamises, diagnostikas ja ravis ning tervishoiusüsteemi parandamisel ja tervisepoliitika kujundamisel (Matarazzo, 1982) | |
Kliinilise
psühholoogia uurimisvaldkonnad
|
|
Psühholoogia teadmistevaldkond | |
Tegevus |
|
|
|
Tunnetus (kognitiivsed protsessid) |
|
|
|
Individuaalsed erinevused |
|
|
|
Psühholoogia koolkonnad | |
|
|
Kliinilise psühholoogi tegevusvaldkonnad | |
|
|
Kliinilise psühholoogia traditsioonilised alavaldkonnad | |
|
|
Kliinilise psühholoogia uuemad rakendused | |
|
|
Kliiniline psühholoogia Eestis Meditsiiniasutustes töötab ~ 40 psühholoogi |
|
Kliinilise
psühholoogia probleemid ja arengusuunad mujal
Euroopas Probleemid
Arengusuunad
Kliinilise psühholoogia probleemid ja arengusuunad Eestis Probleemid
Arengusuunad
|
|
Isiksusepsühholoogia | |||||||||||||
Isiksuse mõiste - isiksus tähendab inimest iseloomustavate ja
eristavate psüühiliste omaduste summat, mis on käitumise stabiilsuse aluseks. Isiksuseteooriaid: isiksuse
käsitlused võib jagada kahte rühma: |
|||||||||||||
Klassifitseeriv lähenemine | |||||||||||||
I Tüpoloogiad | |||||||||||||
Isiksuse omaduste
poolest on mõned inimesed omavahel sarnasemad kui teised, st. isiksusi on võimalik
tüpologiseerida. Esimesed tüpoloogiad seostavad isiksust organismi talitluse ja kehaehitusega ja neid võib nimetada temperamendi tüpoloogiateks. |
|||||||||||||
1) HIPPOKRATES: | |||||||||||||
sangviinik, koleerik, flegmaatik, melanhoolik; |
|||||||||||||
2) E. KRETSCHMER (1921) | |||||||||||||
Skisotüüm ja tsüklotüüm. |
|||||||||||||
3) W. SHELDON (1954) | |||||||||||||
|
|||||||||||||
4) C.G.JUNG | |||||||||||||
Ekstravert: väljapoole
suunatud, inimene kelle jaoks on olulisemad sündmused ja suhted väljaspool teda ennast Introvert: sissepoole suunatud, hõivatud oma sisemistest, subjektiivsetest protsessidest |
|||||||||||||
II Isiksusejoonte teooriad | |||||||||||||
Lähtuvad eeldusest, et inimestel on teatud
kindlad, neid iseloomustavad jooned, mis on suhteliselt püsivad ja avalduvad erinevates
olukordades. Isiksuse jooned on küllalt universaalsed, kuid inimesed erinevad selle poolest kuivõrd üks või teine joon on väljendunud. Isiksus = isiksusejoonte summa Gordon Allport
leidis 18 000 sõna, mida saab kasutada isiksuse iseloomustamiseks |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
III Faktoranalüüs: isiksuse dimensioonid | |||||||||||||
Tänapäeval on klassifitseeriva lähenemise raames kõige rohkem levinud isiksuse dimensionaalne käsitlus. Püütakse leida isiksust kirjeldavaid põhidimensioone. | |||||||||||||
Raymond Cattell sai faktoranalüüsides küsimustikke, isiksuseteste ja vaatlusandmeid 16 põhidimensiooni | |||||||||||||
|
|||||||||||||
Hans Eysenck leidis, et isiksus on kirjeldatav kahe
põhidimensiooni abil
|
|||||||||||||
Isiksuse omaduste Suur Viisik | |||||||||||||
Väga mitmete isiksuseküsimustike
faktoranalüüsil on esile tulnud viis faktorit, mida võib pidada isiksuse
põhidimensioonideks
|
|||||||||||||
Isiksuse dimensioonide seos isiksushäiretega | |||||||||||||
|
|||||||||||||
Põhidimensioonide päritolu ja stabiilsus | |||||||||||||
Isiksus on ca 50% ulatuses geneetiliselt
määratud, eriti dimensioonid N ja E. Perekondadevahelised erinevused ei oma tähtsust isiksuse põhidimensioonide kujundamisel. Perekonnasisestel erinevustel ja perekonnavälistel teguritel on mõningane osa. Täiskasvanueas muutuvad põhilised isiksusejooned vähe. Viimased muutused toimuvad 20-30 eluaasta vahel. Tavalise keskmise elukogemuse korral on muutused pärast 30-t eluaastat väikesed. Mõju võivad avaldada väga dramaatilised sündmused ja oletatakse et ka intensiivsel psühhoteraapial võib mõnikord isiksust muutev mõju olla. |
|||||||||||||
Tagasi temperamendi juurde | |||||||||||||
L.Clark ja D.Watson nimetavad temperamendiks
primaarseid sünnipäraseid afektiivseid omadusi, mille ümber kujunevad üldisemad
isiksuse dimensioonid. Sellega seoses räägitakse kõige rohkem positiivsest ja
negatiivsest afektiivsusest. Negatiivne afektiivsus (=neurotism) on püsiv, pärilik ja väga üldine isiksuse dimensioon, mille temperamendiliseks aluseks on tundlikkus negatiivsete stiimulite suhtes (Tellegen). Kõrge negatiivse afektiivsusega inimestel tekivad kergesti mitmesugused negatiivsed emotsioonid: hirm/ärevus, kurbus/depressioon, süütunne, vaenulikkus, ärrituvus, enesega rahulolematus. Selle emotsionaalse tuumaga on seotud negatiivsed kognitsioonid, enese ja teiste negatiivsed hinnangud, somaatilised kaebused, pessimism, madal enesehinnang ja rahulolematus erinevate eluvaldkondadega (abielu, töö, suhted, jne.). Positiivne afektiivsus (=ekstravertsus) on teine oluline pärilik temperamendidimensioon ja sisaldab endas kergesti tekkivaid positiivseid emotsioone, energiat, liitumist (affiliation) ja domineerivust. Kõrge PA-ga isikud on sageli heatujulised, entusiastlikud, aktiivsed, sõbralikud, kehtestavad ja enesekindlad. On vaieldud, kas selle dimensiooni tuum on afektiivne, interpersonaalne või motivatsiooniline, Clark ja Watson arvavad, et afektiivne Tõenäoliselt on kolmas oluline temperamendidimensioon impulsiivsus, mis isiksuse dimensioonidest on seotud kohusetundlikkusega, kuid seda dimensiooni on suhteliselt vähem uuritud. |
|||||||||||||
C.R.Cloningeri
kolmefaktoriline isiksuse mudel |
|||||||||||||
1. Kahju vältimine: ärevusele kalduvus |
|||||||||||||
Negatiivne afektiivsus on seotud nii ärevuse
kui depressiooniga, st moodustab üldise distressifaktori, mis on depressioonil ja
ärevushäiretel ühine. Lisaks meeleoluhäiretele seostub foobiate, hüpohondria,
söömishäiretega. Depressioonile on
spetsiifiliseks eelsoodumuseks madal positiivne afektiivsus. Ärevushäirete korral
lisandub kõrge autonoomne aktivatsioon. |
|||||||||||||
Mõned veel tähelepanu väärinud
isiksuse omadused
|
|||||||||||||
Interpersonaalse käitumise ringmudel | |||||||||||||
Interpersonaalse käitumise ringmudel sai alguse T.Learyst,
tänapäevasel kujul arendas välja Wiggins. Vähemalt kaks suure viisiku dimensiooni on oma loomult interpersonaalsed. Interpersonaalses käitumises on kaks olulist dimensiooni: domineerimine ja armastus. Dimensioonide vastaspoolused on komplementaarsed või kooskõlas. Oluline suhtlemises ja psühhoteraapias. |
|||||||||||||
Motivatsioonilised isiksuseteooriad | |||||||||||||
Õppimisel põhinevad isiksuseteooriad: | |||||||||||||
Skinner: isiksus on õpitud käitumismudelite kogum. Inimkäitumine on lõpmatult muutlik ja sõltub sellest, mida keskkonnast õpitakse. | |||||||||||||
Psühhoanalüütilised isiksuseteooriad | |||||||||||||
Enamus käitumisest on määratud
intrapsüühiliste jõudude poolt. Isiksuse tuumaks on teadvustamata, sageli konfliktsed
vajadused, st põhiline motivatsioon on alateadlik. Motivatsioonilised jõud kujundatakse
põhiliselt lapsepõlvekogemuse poolt.
|
|||||||||||||
Klassikaline psühhoanalüüs | |||||||||||||
1) Klassikalise psühhoanalüüsi põhiseisukohad | |||||||||||||
Psühhoanalüüsi rajaja on Sigmund Freud. Klassikalise psühhoanalüüsi aluseks on viis põhiseisukohta: |
|||||||||||||
1) Toopiline |
|||||||||||||
Mõned põhimõisted (V.Tähkä) | |||||||||||||
|
|||||||||||||
1) Toopiline
Psüühilised fenomenid on erineva teadvustatuse astmega.
Alateadvus on psüühika teadvustamata osa, mis siiski oluliselt määrab inimese käitumist. Freudi arvates oli enamus inimese igapäevakäitumisest motiveeritud alateadlike jõudude poolt. Oluline on dünaamiline alateadvus - see osa, mida ei saa teadvustada kui ka tahaks, sest teadvustamist takistavad mingid sisemised jõud. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
2) Strukturaalne - Isiksus koosneb kolmest funktsionaalsest osast, inimeses on kolm motiveerivat jõudu. Id / Ego / Superego | |||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
3) Dünaamiline
Kõik psüühilised fenomenid ja käitumine
on vastandlike jõudude koostoime tagajärjeks. Inimese käitumine ja motivatsioon on
aktiivsed, energiaga laetud ja muutuvad pidevalt. Isiksuse struktuuri osad on loomult
vastandlikud, ehk teisisõnu on sisekonflikt inimesele omane. Enamasti suudavad
egofunktsioonid tagada, et konflikt on talutav. Kui aga sisemistel või välistel
põhjustel idi või superego nõudmised tugevnevad, võib tasakaal häiruda. |
|||||||||||||
4) Ökonoomiline Seotud sellega, kuidas psüühilist energiat jagatakse, vallandatakse ja muudetakse. Energiaallikaks on tungid. Tungid ise võivad erinevatel inimestel olla erineva jõuga. Kuna energiat on piiratud hulk, siis saab üks alasüsteem energiat teiste arvelt. Energia investeerimist mingisse tegevusse, asja, isikusse, mis võib vajadust rahuldada, nimetatakse objektivalikuks. Energia on ühelt objektilt teisele ümberpaigutatav. |
|||||||||||||
5) Geneetiline
Täiskasvanu isiksus kujuneb läbi järjestikuste arenguastmete. Freud pidas oluliseks psühhoseksuaalset arengut. Arenguastmeid eristas vastavalt kehapiirkondadele, mis on naudinguallikaks. Igal arenguastmel peab laps toime tulema konfliktiga, mis tekib naudingusoovide ja piirangute vahel. Nii liiga palju rahuldust kui liiga palju piiranguid võib kaasa tuua fiksatsiooni sellesse staadiumi ja olla täiskasvanuea probleemide allikaks. Seega täiskasvanu isiksus ja probleemid sõltuvad sellest, kuidas lapseeas on iga staadiumi arenguülesanded lahendatud. |
|||||||||||||
Objektsuhete koolkond | |||||||||||||
Fairbairn / Margaret Mahler / D.W. Winnicott | |||||||||||||
1. Fairbairn | |||||||||||||
Fairbairni peetakse Briti objektsuhete
koolkonna keskseks esindajaks. Nii nagu kogu objektsuhete psühholoogia, lähtub ta
ideest, et suhetevajadus on omaette motiveerivaks jõuks. Inimkäitumise lõppeesmärgiks
pole mitte kehalise naudingu saavutamine vaid tähendust omavate inimsuhete loomine.
Libido pole naudingut otsiv vaid pigem objekti otsiv. Impulsid on vaid endopsüühiliste
struktuuride dünaamiline osa. Kõige tähtsamaks arengufaktoriks on varased ema-lapse
suhted, sõltuvus ja selle muutumine. Arengu primaarne küsimus pole tungide rahuldamine, vaid ego terviklikkuse säilitamine. Laps alustab elu tervikliku egoga, tal on sünnipärane ego kasvu potentsiaal. Psüühikahäired on ego terviklikkuse kaotuse, st. lõhenemise tagajärjeks, mille põhjuseks on ebarahuldavad suhted emaga. |
|||||||||||||
Arengustaadiumid
Iga arenguaste viib lähemale autonoomsele funktsioneerimisele ja sisaldab endas erilist suheteviisi oluliste inimestega. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Arenguskaala teist otsa, küpset sõltuvust iseloomustab vahetamine ja vastastikusus, valdavaks on andmise hoiak. Sellises suhtes tunnustavad partnerid teineteise erinevusi, aga samas ka tervet sõltuvust, mis neid seob. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Margaret Mahler | |||||||||||||
Arengu põhiliiniks on liikumine
sümbioosilt eraldumise (separatsiooni) ja individuatsioonini. Eraldumine: Lapse enese-eristamine sümbiootilisest sulamist emaga. Individuatsioon: Lapse savutustel põhinev ettekujutus tema isiklikest omadustest |
|||||||||||||
Eraldumise astmed | |||||||||||||
Eelastmed
|
|||||||||||||
Eraldumise-individuatsiooni astmed | |||||||||||||
1. Diferentseerumine. 4-5 kuuselt | |||||||||||||
|
|||||||||||||
2. Harjutamine (Practicing): 9 - 15 -18 elukuu | |||||||||||||
|
|||||||||||||
3. Lähenemine (Rapprochement): 15-24 elukuu | |||||||||||||
|
|||||||||||||
4. Individuaalsuse konsolideerumine: kolmanda eluaasta alguses. | |||||||||||||
|
|||||||||||||
Humanistlikud isiksuseteooriad Isiksuse tuuma moodustab teadlik isemotiveeriv võime muutuda ja täiustuda vastavalt inimese unikaalsele olemusele. Oluline on eneseteadvus, inimese subjektiivne maailm ja selle ehtne tunnetus.
|
|
Motivatsioon | |||
P.T Young: Motivatsioon on protsess, mis äratab tegevuse, säilitab ja reguleerib seda. | |||
Mõisted - Motiveerivaid faktoreid võib jagada kolme suurde kategooriasse: | |||
Aktiivsuse allikad: miks indiviid tegutsema hakkab
|
|||
Aktiivsuse suund: miks valitakse just need tegevused vajaduste rahuldamiseks.
|
|||
Subjektiivsed elamused, mis motivatsiooniliste nähtustega kaasas käivad on emotsioonid. Ehk teisiti võib motivatsioonilisi nähtusi jagada:
|
|||
Motivatsiooniteooriad | |||
Instinktiteooriad. Inimesed ja loomad on sündinud etteprogrammeeritud käitumismustritega, mis on ellujäämiseks olulised. W.McDougall (1908). Instinkt on liigispetsiifiline. Instinktiivne käitumine vallandub alati kui isend kohtab vastavat vallandavat stiimulit. |
|||
Tunge taandavad motivatsiooniteooriad C. Hull. Kui inimesel puudub mõni bioloogiliselt vajalik asi (nt. toit), tekib organismis tung, mis ärgitab käituma vajaduse rahuldamiseks, st. pinge vähendamiseks. Kui vajadus rahuldatakse, siis pinge alaneb ja käitumisaktiivsus väheneb. Eesmärgiks on organismi endise tasakaalu taastumine. Nimetatakse ka homöostaasiteooriateks. Nähtused, mis ei sobi kokku tungitaandamisteooriaga: |
|||
|
|||
Ärrituse teooriad | |||
Inimene püüab säilitada
stimulatsiooni ja aktivatsiooni teatud taset. Kui stimulatsiooni ja aktivatsiooni tase
langeb liiga madalale, püütakse neid suurendada stimulatsiooni otsides. Optimaalsel
aktivatsioonitasemel tegutseb inimene kõige efektiivsemalt. Miks mõned inimesed riskivad rohkem kui teised? Stimulatsiooni optimaalne tase on väga individuaalne. Elamusi otsivad inimesed: eelistavad riskantseid spordialasid, otsivad erutavaid elamusi (nt. narkootikumid), eelistavad eksootilisi puhkusi, tundmatuid toite, vahelduvaid partnereid jne. |
|||
Vastandprotsesside hüpotees | |||
Mõned üldisemad küsimused, millega enamus motivatsiooniteooriaid tegeleb ja mis teooriaid eristavad. 1. Kas rõhutatakse sünnipärase või omandatu osa käitumise määramisel:
2. Kas inimene teab oma tunnete, käitumise ja mõtete põhjusi või ei, st. kas need on teadvusele kättesaadavad või mitte. 3. Kas käitumine on primaarne või instrumentaalne. St. kas käitumine käitumise enese pärast (tegevus tegemise lõbust) või on käitumine alati mingi muu essmärgi saavutamise, vajaduse rahuldamise teenistuses. 4. Kas käitumine on konservatiivne või muutusele orienteeritud. Kas käitumise põhieesmärgiks on tasakaalu taastamine ja pingelangus või pigem uute võimaluste loomine, tasakaalu häirimine, uute pingete otsimine. 5. Milline on inimloomus: kas inimene on loomult hea, altruistlik, loov või pigem halb, egotsentriline, agressiivne ja vaenulik. 6. Kuivõrd on motivatsioon hedonistlik. Kas käitumine taotleb kasu või mõnu. 7. Kas motivatsioon on sisemine või väline. Palju on püütud koostada vajaduste nimekirju. Kuna vajadused muutuvad, on nimekirjade koostamine küllalt mõttetu, küll aga on vajadusi võimalik ühistunnuste põhjal grupeerida. |
|||
Põhilised bioloogilised vajadused (bioloogilised selles mõttes, et sünnipärased ning ühised inimestel ja loomadel): | |||
|
|||
Oluliseks motivatsiooni aspektiks on vajaduste ja motiivide hierarhia. Probleemid, mis tekivad liiga lõdvast või liiga jäigast hierarhiast. | |||
Abraham Maslow vajaduste püramiid. | |||
Sagedamini uuritud motiveerivad faktorid: | |||
1.
Saavutusvajadus: soov edu saavutada ja hirm ebaedu ees. |
|||
2.
Osalusvajadus e. afiliatsioon: püüe luua ja säilitada suhteid teistega sõltuvus, konformism |
|||
3. Domineerimine ja võimuiha (Adler) 4. Altruism. Sümpaatia ja empaatia. |
|||
Rahuldamata vajadused Motivatsiooniteooriast lähtudes takistavad vajaduste rahuldamist kaks üldist asjaolu: |
|||
|
|||
Barjäär: takistus, mis ei lase eesmärgile läheneda. | |||
Frustratsioon - seisund, mis tekib inimeses siis kui barjäärid takistavad tegevust eesmärgini arendamast. | |||
Frustratsioonitolerants - võime taluda loobumisi | |||
Frustratsiooni tekkimisel on kaks eeltingimust: | |||
|
|||
Frustratsioon tekib siis kui: | |||
|
|||
Barjäärid võivad olla | |||
-välised: füüsilised või
sotsiaalsed -sisemised: võimetus või ebakompetentsus Reaktsioonid
barjäärile ja võimalused barjääriga toime tulla: - agressioon: välja lõhkumine (nt. lahendamatu ülesande puhul). - regressioon - loobumine |
|||
Mõned üldised frustratsiooniallikad: | |||
|
|||
Tihti igas eluperioodis erinevad: | |||
|
|||
Toimetulek ja toimetulekustiilid | |||
Konflikt: vastuolu valentsuste
vahel 1. Approach - approach. On olemas kaks positiivse valentsusega eesmärki, ainult ühte neist on võimalik saavutada 2. Avoidance - avoidance 3. Approach - avoidance 4. Kaksikkonflikt Kohanemine ja kohanematus |
Suhtlemine | |
|
|
Kommunikatsiooniprotsess | |
Teates peaks olema veidi
infoliiasust. Tavalises suhtluses on seda kuni 50%.
|
|
Tagasiside: sisemine väline | |
Kontekst | |
|
|
Suhtlemismustrid | |
Suhtlemine ei toimu üksikteadete kaudu, vaid
teatud reeglite järgi ühendatud tervikutena.
Käitumisviisid, mis tekitavad partneris kaitselist suhtlemist:
Tüüpilised kaitselise suhtlemise mustrid:
|
|
Suhtlemistõkked | |
|
|
Tõhusa eneseväljenduse reeglid | |
|
|
Vestluse tulemus oleneb kõneleja eesmärgist. Küsige endalt: Kas ma tahan võita või suhelda? Kas mul peab tingimata olema õigus või ma taotlen vastastikust arusaamist? | |
Emotsioonid | ||
Emotsioone võime käsitleda
protsessina ehk sündmuste ahelana, mis algab emotsiooni tekitanud sündmusega ja lõpeb
emotsioonide avaldumisega – näit. näoväljendustes või mingis tegevuses. Emotsioon on reaktsioonide ahel sündmusele, mis on seotud inimese vajaduste ja eesmärkidega. |
||
Emotsiooniteooriad | ||
Emotsioonide kognitiivne teooria
Perifeerne emotsiooniteooria
KNS aktivatsiooniteooriad
|
||
Millised on põhiemotsioonid? | ||
|
||